Finanszírozhatatlan amerikai vasutak
Az amerikai Kongresszus jelentős összegeket vonhat el a távolsági vasúti személyszállításáért felelős Amtraktól – adta hírül a Star Telegram. A Ház egyik albizottságában elfogadott törvényjavaslat a vállalat működésére az előző két évi 563 millió dollár (122 milliárd forint) helyett 2012-ben 227 millió dollárt biztosítana. Ráadásul a tervezet megtiltaná a központi költségvetésből való támogatást a rövidebb járatokra. Az Amtrak szerint a megszorítás 150 hétköznapi járat törlésére kényszerítené őket, ami évi kilencmillió utazást tenne lehetetlenné.
A Vasúti Utasok Nemzeti Szövetsége (NARP) arra figyelmeztet: az intézkedés egyenlő lenne az Amtrak bezárásával, hiszen a megmaradó vonalak bevétele nem tudná fedezni a növekvő költségeket.
A kongresszusban azonban nincs mindenki egy állásponton: John Mica republikánus képviselő, a Ház közlekedési bizottságának vezetője például a távolsági vasúti közlekedés privatizálása mellett van. „Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy egyszerre építse és tartsa karban az autópályáit, közben pedig támogassa a vasutat is” – jelentette ki a képviselő.
Hasonló finanszírozási problémákról számol be a The Courier-News is a Chicagót és környékét kiszolgáló Metra vasútvállalattal kapcsolatban. A társaság a 65 milliós költségvetési hiány kiegyensúlyozása érdekében drasztikus, átlagosan 26 százalékos jegyáremelésre készül. Az áremelés mértéke jegytípusonként eltérő, az egy útra szóló jegyek 17, a tíznaposak 32, a havi jegyek pedig 30 százalékkal lesznek drágábbak.
Meg Reile, a Metra szóvivője szerint ezek még csak átmeneti intézkedések, amik a tapasztalatok alapján módosulhatnak. A döntés indoklásaként hozzátette: „Az igazgatósági tagok kizártak minden lehetőséget, ami a szolgáltatás csökkentésével járt volna. Az egyetlen járható út az áremelés maradt.”