Francia. Vagy mégsem?
Az SNCF-től használtan vásárolt motorvonatokat többek közt a Regiotrans magánvállalat üzemelteti. A vállalat 2005-ben alakult, az első privát személyszállító vállalat volt Romániában a vasút liberalizálását követően. A cég székhelye Brassóban van, tulajdonosa a CFR két volt vezetője.
A CFR által veszteségesnek nyilvánított vonalakon az infrastruktúrárért, a teherszállításért, és a vonatok karbantartásáért a Rail Force a felelős. Kétezernyolcas adatok szerint közel hárommillió utasnak nyújtottak szolgáltatást, közel négyszáz alkalmazottal. Harminchat vonalon közlekednek, hetven dízelmotorvonattal és tíz villamos ingavonattal.
A Regiotrans dízelmotorvonatai a legtöbb Romániát megjárt vasútbarátnak ismerősek. A motorkocsikat a 97-es, a pótkocsikat az 57-es sorozatba számozták a román rendszer szerint. Egyesek kedvelik őket, mások a hátuk közepére kívánják őket.
Vásárlásukról is több mítosz terjed vasútbarát-körökben. Egyes értesülések szerint a franciák meg szerettek volna szabadulni vonataiktól, mivel azok azbesztet tartalmaznak a motortér és a vezetőállás burkolatában, viszont ez csak pletyka. A kilencvenes években még Franciaországban az összes vonatot átépítették, így ma már nyudodtan döcöghetünk velük. Az viszont igaz, hogy vásárláskor a franciák ócskavasáron adták el a műszakilag rendben levő vonatokat. Összesen 277 szerelvény készült 1963 és 1970 között. Szülőföldjükön a 2010-11-es adatok szerint már csak három szerelvény működik.
A Regiotrans szerelvényei két fő típusból származnak. Az X4300 és az X4500 (Ismertebb néven Caravelle), csak a motorban tér el: az előbbiben 330 kilowattos Poyaud, utóbbiban ugyancsak 330 kilowattos Saurer motor durrog. Vásárlásuk után a Regiotrans szinte csak ráfestette saját logóit a vonatokra, nagyrészt még ma is minden eredeti francia rajtuk.
Franciaországban régiónként más-más színt viseltek, ezt a Regiotrans háromfélére egyszerűsítette le, így a színek alapján kisebb-nagyobb eltéréseket mutatnak. Ugyancsak még első hazájukban, a nyolcvanas évek táján felújítási programba kezdtek, és sok motorvonat megújúlt, a legszembetűnőbb változás a homlokkiképzésben jelentkezik. Új, kettős osztott szélvédőt kaptak, és áravonalas kiképzésűvé vált a vezetőállás, illetve az utastér is megújult. A köznyelvben csak „modernfrontosként” ismert vonatok is háromféle színsémát viselnek, valamint egyes részletekben, főként az utastér elrendezésében térnek el egymástól.
A Regiotrans életében 2012 második fele gyökeres fordulatot hozott. A brassói RT kézben levő Marub vagongyár titokban nagy újdonságon ténykedett: épült-szépült a Regiotrans első felújított Caravelle-je. A motorvonat az 551-es pályaszámot viseli, és rá sem lehet ismerni.
A felújítás után inkább hasonlít egy vöröslő Jenbacherre, mint egy Caravelle-re. A motor maradt az eredeti, a motorvonat egyéb részei teljesen megújultak. Eltűnt az elsőosztályú rész, az utastér klimatizált lett, Rába-üléseket szereltek be. A vezetőállás ergonomikus, korszerű kialakítást kapott, a feljáróajtók elektropneumatikus lengő-tolóajtók lettek. A vonat 2012 végén kezdett el menetrend szerint közlekedni, jelenleg a Brassó–Zernyest (Zărneşti) vonalon lehet vele időnként találkozni.
A vállalatnak a motorvonatok mellett villamosmozdonyokkal közlekedtetett ingavonatai is vannak. Állományban jelenleg tíz BB25500 típusú négytengelyes mozdony van, amelyek 1964-1976 közt készültek. Összesen 11 RIO és RIB típusú szerelvény van üzemben. RIO-ból kilenc van, ezek a 009-es kivételével mind eredeti francia megjelenésűek, csak a feliratokban, illetve a festésben különböznek eredeti társaiktól. Az első öt RIO belterét még Franciaországban felújították, a többiben eredeti, 3+2 elrendezésű műbőrüléseket találunk. A felújított belterű vonatokon első-, másodosztályú szakasz illetve többcélú tér van. Zárt, háromrészes szerelvények, egyik végükön vezetőállással Ezekből legfeljebb három csatolható. A RIB szerelvények csak hosszukban, illetve apróbb részletekben térnek el társaiktól. Ezek négyrészesek, illetve egy elemből álló műbőr üléseik vannak, ez volt az eredeti RER-elrendezésük.
A felújított RIO szerelvény először a 2009-es Vasútnapokon mutatta meg magát, a bukaresti Griviţa üzemekben készült el, teljesen megújult külső, ragasztott ablakok, klíma, új belső berendezés, vezetőállás jellemzi. A szerelvényre a Regiotrans nem tartott igényt, így Bukarestben porosodott egészen 2012-ig, addigra már az üzem már megunta, kiszerelt belőle mindent, amit csak lehetett (légkondicionáló, ülések), és átadta a Marubnak, ahol pótolták a hiányzó alkatrészeket, és működőképessé tették a vonatot. Jelenleg a Bukarest–Brassó útvonalon jár, személyvonati áron, gyorsvonati menetrenddel.
A DB 2012 novemberében vásárolta meg a Regiotrans részvényeinek 70 százalékát, illetve nyílt igényét fejezte ki maradék tulajdonrész iránt is. Felvetődik a kérdés: vajon vége lesz a töretlen franciázásnak, vagy maradnak a jó öreg gallok?