Gázüzemre vált az Orangeways
Ukrán gyártmányú, gázüzemű autóbusz tesztelését kezdte meg szerdán az Orangeways Dél-Alföld Kft. Baján. A társaság azt tervezi, hogy jövő év elejére a teljes 9 járműből álló helyi autóparkot lecserélik, később fokozatosan a Dombóvár és Tamási térségében közlekedő több mint 50 helyközi autóbusz cseréje is megtörténik, mondta a Napi Gazdaságnak Kovács Miklós, a vállalat ügyvezetője. A sűrítettföldgáz-meghajtású (CNG), LAZ típusú autóbuszok 30-40 százalékos költségcsökkentéssel üzemeltethetőek a dízelüzemanyagú autóbuszokhoz képest, miközben 25 százalékkal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátásuk is, tájékoztatott Veizer Gábor a társaság műszaki igazgatója.
Az alacsonypadlós, 12 méter hosszú járműveket a legszigorúbb, EEV normát is kielégítő 280 lóerős MAN E0836 LOH típusú gázmotorral szállítja a gyártó. A motorhoz ZF Ecolife automata váltó kapcsolódik, a busz futásáról szintén ZF gyártmányú futóművek gondoskodnak. A légkondicionált jármű 55 köbméter gázt fogyaszt el 100 kilométeren. A buszról készült ismertető itt tekinthető meg.
A sűrítettföldgáz-üzemű buszok elterjedésének egyelőre a tankoló állomások hiánya szab gátat Magyarországon, Dombóváron azonban sikerült a helyi gázszolgáltatóval megegyezni. Az Orangeways a folyamatban lévő, több város helyi közszállításának bonyolítására kiírt pályázaton is a LAZ buszokkal indul, eszközbeszerzésre is talált megoldást a vállalat: a 200 ezer eurót érő szóló buszokat, lízingkonstrukció keretében szerzi be a társaság.
Magyarországon továbbra is nehézkes a finanszírozás, egy busz megvásárláshoz itthon 40 százalékos önerőt kérnek, ezzel szemben Szlovákiában elég 10 százalékos önerőt letenni, és az első buszok már 30 napon belül rendelkezésre állnak.
A társaság korábban magyar gyártmányú autóbuszok beszerzésén is gondolkodott, a végül visszavont BKV midibusz-tenderét Rába gyártmányú járművekkel nyerték. A várhatóan szeptemberben újra kiírandó várbusztenderen szintén magyar autóbuszokkal indulnak, mondta Kovács.