Globális Airbus: A321 Made in USA, 330-as központ Kínában
Kigördült a festőhangárból az első, Amerikában összeszerelt Airbus: az európai gyártó Alabama állambeli gyártósoráról a JetBlue kap először gépet, egy A321-est, az átadás valamikor még tavasszal megtörténik.
Mobile – Toulouse, Hamburg és Tiencsin után – az Airbus keskenytörzsű gépcsaládjának negyedik összeszerelő üzeme, amelyet tavaly szeptemberben avattak hivatalosan, de akkor az első gép egyes részegységei, törzsszekciói már ott voltak a csarnokban. A 600 millió dolláros beruházást 2012-ben jelentették be, az építkezés 2013-ban indult, és ezzel az Airbus elnök-vezérigazgatója, Fabrice Brégier szerint az Airbus lett az első igazi globális repülőgépgyártó.
Ami az amerikai gyártósort illeti, ennek gazdasági előnyei nyilvánvalóak: nem egyszerűen a kész gépek számának emeléséről van szó, bár ez is rendkívül fontos, hiszen a keskenytörzsű A320-as gépcsalád iránti igény hatalmas, a nyomás a gyártóra pokolian nagy. Ehhez képest persze az új gyártósoron az összeszerelés felfuttatása sok időt igényel: februárban az elkészült keskenytörzsű Airbusok száma 39 volt, és ebből (mindössze) négy készült a kínai telephelyen, Tiencsinben, amely pedig már 2008 óta működik.
Az Alabamában induló gyártás fő gazdasági-pénzügyi előnye, hogy az amerikai légitársaságoknak amerikai dollárért adják el a gépet, amelynek gyártási költségei ugyancsak amerikai dollárban generálódnak. És ha tényleg felfut majd a termelés, talán gyorsabban, mint Kínában, akkor az ugyancsak komoly számú amerikai megrendeléseket „helyben” lehet teljesíteni.
Az Airbus vezérkara azonban egyelőre Kínában ünnepel, az A320-as összeszerelő szomszédságában, ahol most kezdődik egy, az A330-asok végleges kialakítására és átadására szolgáló központ építése. A létesítmény jól tükrözi az Airbusnak azt a törekvését, hogy a keskenytörzsű piac után a szélestörzsű gépek eladásában is átvegye a vezető pozíciót az amerikai konkurenciától. Igaz, egyes magyarországi médiaközlésekkel ellentétben tehát egyelőre arról nincs szó, hogy Kínában megkezdődjék ezeknek a gépeknek a gyártása: a Toulouse-ban repülőképessé szerelt gépek „zölden” repülnek ide át, itt kapnak festést és itt lesz végleges a belső berendezésük.
Bregier persze Tiencsinben nem zárta ki annak lehetőségét, hogy az A320-ashoz hasonlóan egyszer megkezdődhet a kétfolyosós, nagy hatótávolságú gépeknek is az itteni összeszerelése, de ez újabb hatalmas beruházást igényel, sokkal komolyabbat és nagyobbat, mint a végleges kialakítást végző és átadó központ. Kétségtelen, hogy miközben az elnök-vezérigazgató melegen ajánlotta a továbbra is elég lassan fogyó A380-asokat a kínai partnerek, légitársaságok és lízingcégek figyelmébe, azt is jelezte, a kínai piacon most elsősorban az A330-asra fókuszál a cég.
Ami feltehetően reálisabb koncepció: az egyetlen A380-as üzemeltető jelenleg Kínában a China Southern, öt géppel, és további kínai megrendelés nincs a láthatáron. Az Air China azonban ugyancsak a múlt héten rendelt további tizenkettő gépet az A330-asból, a típus összesen körülbelül 200 példányára van érvényes rendelése a gyártónak kínai partnerektől.
Ugyanakkor érdekes fejleménye Tiencsinnek, hogy közben itt készül, igaz, nagyon lassan, az A320-as hazai konkurenciája, a Comac C919, ráadásul a kínai gyártó a nagy vetélytárs Boeingtól kap segítséget egy komplettírozó és átadó központ létesítésében és felszerelésében (sőt, a Boeing a saját keskenytörzsű 737-esei számára is tervez hasonló létesítményt).
Bregier úgymond komoly vetélytársként kezeli a kínai gyártmányt és gyártót, ugyanakkor jelezte, a következő öt–tíz évben nem kell nagyon tartani a konkurencia felfutásától: kétségtelen, hogy az első összeszerelt C919-es még nem volt a levegőben, a program pedig hosszú éveket késik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!