Gyorsabban a Balaton déli partján
A hétvégén véget ér a vágányzári időszak a felújítás alatt lévő dél-balatoni vasútvonalon – közölte a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. az MTI-vel.
A forgalomba helyezéshez még pénteken feszültség alá helyezik a felsővezetéki hálózatot, és hétfőn a téli menetrendnek megfelelően megindul a közlekedés a teljes déli vonalon. Jövőre már csak kisebb forgalomkorlátozások várhatóak, a beruházás befejező munkálatait igyekeznek a forgalom fenntartása mellett elvégezni, ezekre már csak esetenként, elsősorban éjszaka kell számítani. A kivitelezéssel még nem végeztek teljesen, de valamennyi létesítmény megfelelő, biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban áll majd az utasok rendelkezésére. Emlékezzünk majd ezekre a mondatokra, amikor bizberzavar miatt lépésben haladó vonatokból integetünk majd a strandra sétáló embereknek.
Az őszi vágányzári időszakban elkészült Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy között a teljeskörűen átépített vasúti pálya, 16 kilométer vonalhosszon. Utolsóként a Balatonfenyves-alsó, a Balatonmáriafürdő-alsó és a Balatonberény megállóhely peronjai is újjáépültek. A Kaposvár–Fonyód vasútvonalon befejezik a vágány felújítását, a menetidő 14–20 perccel javulhat vonattípustól függően. A jövő nyári menetrendváltásra befejeződik a peronok végleges burkolása. Amitől féltünk, végül is nem tudott teljes mértékben kibontakozni: a mérnöki fafejűséggel megtervezett zajvédőfalak ügyét a lakosság több helyen is sikerrel hekkelte meg, legjobban a fonyódiak sóhajthatnak fel, a tiltakozás hatására a beruházó lemondott a híres panorámát eltakaró létesítményről. A szomorú a dologban az, hogy ehhez tiltakozás kell. Egyébként meg józan ésszel nem fogható fel, hogya felújított pályán gördülő, egyre jobb állapotú járműpark mellett miért lenne éppen most szüksége ilyen létesítményre az évtizedek óta ott álló épületeknek?
A dél-balatoni vasútvonal fejlesztésének eredményeként a menetidő a főváros és Keszthely között tíz perccel csökken, Kaposvárról Fonyódra pedig a mostani 75–80 perc helyett 55 perc lesz. Utóbbi akkora menetidő-nyereség, hogy Kaposvár környékén, támaszkodva a Dombóvár irányában már elkészült pályafelújításra egy, a jelenlegi összevisszaság helyett bevezetendő szigorúan ütemes menetrendi felülvizsgálat alapja is lehetne. Hiszen mit sem ér önmagában a rövidebb menetidő, ha a járatsűrűség alacsony, a menetrend megjegyezhetetlen, és az ütemtelen menetrend miatt nagyobb a viszonylatok járműszükséglete
A fővonali felújítás rákfenéje, hogy Keszthely és Nagykanizsa felé marad a stokkozós rendszer, ami Balatonszentgyörgyön a hátramaradó vonatrésznek jó negyedórás helybentopogást jelent, súlyosbítva azzal, hogy – éppen a pályafelújításból eredő menetidőnyereség miatt a korábbi balatonfenyvesi vonatkereszt is Balatonszentgyörgyre került át. A probléma feloldhatatlannak látszik, az állam, mint megrendelő nem fog párhuzamos töbletteljesítményt finanszírozni a közvetlen eljutások érdekében, másrészről a Nagykanizsa, vagy Keszthely irányába történő kötelező átszállás sem tűni bevállalhatónak. Így a hatalmas volumenűnek látszó, több évre elnyúló munka egyetlen eredménye jelenleg, hogy az utazó negyedórával előbb ér Keszthelyre, vagy Kanizsára. Ez azért kevésnek tűnik.
Hogy a háttér még kétértelműbb legyen, a hovamegyavonat-blog megvizsgálta, hogy a vasútvonal-felújítással párhuzamosan hogyan alakul majd az ezen a vonalon elég élénk buszos szolgáltatók menetrendje. A nyomozás eredményeképpen az látszik kibontakozni, hogy most sem sikerül érvényesíteni az az elvet, hogy a távolsági közlekedés gerince a vasút legyen: az autóbusz-menetrendből egyértelműen kibontakozik, hogy a vonalon a vonatokat és a buszokat továbbra is egymás konkurenseiként szándékozik közlekedtetni az állam.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!