Hibrid motorvonatokkal kezdi az intercityk cseréjét az SNCF

iho   ·   2013.10.10. 06:30
400px_alstom_coradia_liner

Az SNCF és az Alstom szeptember utolsó napján írta alá a harmincnégy motorvonatról szóló, 346 millió euró értékű szerződést. A járművek számos vonalon váltják majd fel a vasúttársaság „Intercités” elnevezésű intercity-szolgáltatását jelenleg végző, hagyományos, mozdonyból és az 1975 és 1989 között gyártott Corail-kocsikból álló szerelvényeit. Az SNCF a vonatokhoz külön karbantartóbázisokat is létrehoz, amihez százmillió eurós keretet különítettek el.

A gyártó nyilatkozata szerint a távolsági intercity-forgalomra kitalált Coradia Linerek jelentik a köztes utat a vasúttársaság regionális leányvállalata, a TER expresszvonatai és az SNCF zászlóshajóinak számító, luxusminőségű, nagy sebességű TGV-k között. Az Alstom a szerelvények tervezésekor arra helyezte a hangsúlyt, hogy a Coradia Linerek nagyobb utaskomfortjuk és jobb műszaki teljesítményük által egyedi, minden mástól eltérő identitással ruházhassák fel az SNCF intercity-szolgáltatását.

Az Alstom Coradia Linerei nyithatják a francia intercity-szolgáltatás új korszakát<br>(látványtervek: Alstom)

Egy hatrészes, száz méter hosszú Coradia Liner 267 utasnak kínál ülőhelyet. Az utascserét a peronokkal egyező magasságú padlószint, széles ajtók és átjárók segítik. Az utastér megfelelően hangszigetelt és tágas, a nagy ablakoknak köszönhetően pedig több fény juthat be. Az ülések párnázott karfával, konnektorokkal és ruhaakasztókkal szolgálják az utasok kényelmét.

A szerelvények legnagyobb üzemi sebessége százhatvan kilométer per óra. Villamosított hálózaton másfél kilovoltos egyen-, valamint 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramról üzemelhetnek, felsővezeték nélküli szakaszokon pedig a tetőn elhelyezett hat (egységenként egy), 350 kilowatt teljesítményű MAN-dízelmotor segítségével mozoghatnak. A motorvonatok sajátossága, hogy tengelyeik nagy része hajtott, így a Coradia Linerek is jobb gyorsítási és fékezési mutatókkal rendelkeznek, mint a nagyobb tömegű mozdonyvontatású intercityk, ezáltal energiafogyasztásuk is harminc százalékkal alacsonyabb lehet. A műszaki berendezéseket az egyszerűbb karbantarthatóság érdekében a tetőn helyezték el. Az üzemelési információkhoz a Traintracer elnevezésű vonatdiagnosztikai szoftver segítségével lehet majd hozzáférni – írja a Railway Gazette.

A motorvonatok színes belső tere és a nagyméretű ablakok az utazás könnyedségét és dinamizmusát hivatottak hangsúlyozni

A Coradia Linerek megépítésében az Alstom tíz franciaországi üzemegységéből hat vesz részt: a tervezési feladatokat Saint-Ouen-ben végezték el, a fedélzeti számítógépes rendszer Villeurbanne-ból, a vontatómotorok Ornans-ból, a forgóvázak Le Creusot-ból érkeznek, a tarbes-i egység készíti a hajtásrendszereket, a készre szerelés pedig majd Reichshoffenben történik. Az első szerelvény gyártása várhatóan 2014 júliusában kezdődik, az utolsót pedig a 2015. decemberi menetrendváltásra kell forgalomba adnia az Alstomnak.

A motorvonatok beszerzése része annak a nagymérvű korszerűsítési programnak, amely Franciaország miniszterelnöke, Jean-Marc Ayrault kezdeményezésére indulhatott el 2013 elején. A program célja, hogy 2025-re az SNCF összes intercityvonatát új, modernebb szerelvényekre cseréljék le. A döntés azt jelzi, hogy a franciák inkább a hagyományos vonalak fejlesztésébe invesztálnak a nagy sebességű hálózat további bővítésével szemben. Az SNCF 2015-ben várhatóan újabb tendert fog kiírni; az új szerelvények 2018–2019-es forgalomba állásával pedig szinte teljesen eltűnhetnek a kiöregedő Corail-kocsik az intercity-szolgáltatásból – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek