Hortobágy EC, palacsintában
A december 10-ével, vasárnappal életbe lépett 2017/2018-as vasúti menetrendi évben az immár három éve Bécs, Budapest és Debrecen között közlekedő, majd két éve már Nyíregyházát is elérő nemzetközi eurocity egészen az ukrán–magyar határig, Záhonyig jut el – igaz, a „szent vonatkilométer-korlát” miatt egy esti Cegléd–Debrecen személyvonat Szolnok és Debrecen közötti lemondása, pontosabban az eurocity általi pótlása árán. Sőt, a Hortobágy már az ukrán vasút UZ egy közvetlen kocsiját is továbbítja Kijev és a császárváros között.
Az eddig a lengyel PKP szerelvényét felhasználó járat szlovák kocsikra váltott, a járműveknek viszont eddig még az elmúlt két napból egyetlen egyen sem sikerült elérniük Bécsből Záhonyba. A vasárnap reggeli első vonat (EC140) kocsijai szombaton késő este szerelvénymenetként érkeztek Záhonyba, majd másnap el is jutottak az osztrák fővárosba. A visszafelé tartó esti járat (EC147) Győrig különösebb probléma nélkül tette meg az utat, azonban ott az ÖBB a vonatot továbbító 1116 064-es Taurusának letört az egyik áramszedője, magára szakítva a felsővezetéket, leállítva ezzel a vasúti forgalmat Győr és Öttevény között. Az utasokat átszállították a Szombathely felől érkező intercityre. A Tatabányáig és Budapestig utazók fél–egy óra késéssel megúszhatták a kalandot, a keleti országrészbe tartók viszont valószínűleg elátkozták magukban vagy éppen hangosan a vasutat, mivel rájuk minimum még egy átszállás várt a Keletiben, vagy Kelenföldön. Nagy kérdés, hogy mire, mivel a Keletiből Szolnokon túlra Debrecen felé a Hortobágyon kívül este már nem megy semmilyen járat, és szolnoki átszállással is csak leghamarabb hajnali fél kettő körül landol az egyszeri utas a hajdúsági megyeszékhelyen. A menetrendben tájékozottabbaknak egy Kelenföld–Nyugati/Kőbánya-Kispest vagy Keleti–Nyugati/Köki BKV-zás/taxizás jelenthetett járhatóbb utat, bár ezt a megoldást választva is csak a hajnali debreceni érkezés az egyetlen opció. Debrecenen túl pedig így télen kész túlélő-realityshow, másnap reggel célba érve...
Órák teltek el, mire a Vasútbiztonsági Osztály (VBO) vizsgálatát követően a Győrben ragadt Hortobágy tovább indulhatott, immár a 480 001-es Traxx-szal az élen, négy perc híján öt órányi késéssel. Ekkorra a vonatnak menetrend szerint már Nyíregyháza után kellett volna járnia. A Hortobágy aznap még nem vitt kifelé közvetlen ukrán kocsit, ami tovább bonyolíthatta volna a helyzetet. Végül a Keletitől a 11-es Traxx-szal, a tetemes restancia miatt csak Nyíregyházáig közlekedett le az EC147, megelőzve azt, hogy Záhonyból is többórás késéssel induljon vissza, mivel a záhonyi érkezés és az indulás között három és fél órát vár forda szerint a mozdony. A hétfő reggeli Hortobágyot emiatt kétfelé szedték: Záhonyból egy, már UZ-kocsit is továbbító pótstokkot adtak ki Nyíregyházáig, ahol át lehetett szállni a szlovák szerelvénybe, amire természetesen az ukrán kocsikat is rákapcsolták. Ez ismét szinte pontosan menetrend szerint jutott el Bécsbe.
Hétfőn este azonban ismét lecsapott a pechzivatar a Záhonyba tartó Hortobágyra. Győr és Öttevény között újból leszakadt a felsővezeték, a vonat pedig addigra már elhagyta Mosonmagyaróvárt, így elakadt. Ismét órákig se kép, se hang. A már ukrán kocsit is tartalmazó Hortobágyot visszahúzták Hegyeshalomba, majd többórás késéssel, csornai kerülővel indulhatott tovább, és hajnalra el is jutott a Keletibe – az ukrán hálónak és utasainak további sorsáról megkérdeztük a MÁV-Startot, a válasszal természetesen frissítjük írásunkat. A keleti országrész azonban ezúttal nem maradt vonat nélkül: kétórás késéssel kiadtak egy mentesítő szerelvényt Záhonyig, ukrán kocsit azonban nem vihetett.
A kedd reggeli járat így a mentesítő stokkal indult Záhonyból, és pontosan érkezett a Keletibe, ahol az átlós utasokra ismét átszállás várt, már az eredeti szlovák szerelvénybe. Az ukrán hálókocsi átrendezése miatt viszont nyolcvan perces késést is kapott a nyakába az EC140.
Kíváncsian várjuk a kedd estét.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!