InnoTrans 2016: a harmadik napon is volt miről beszélni
A Deutsche Bahn (DB) több mint háromszáz dízel-hidraulikus mozdonyát alakítaná át. A vasúti mamutcég teherszállítási üzletága, a DB Cargo által használt, még az 1970-es években épült gépek a gázolajos erőforrásuk mellé akkumulátorokat, vagyis elektro-mechanikus meghajtást kapnának. A projektben a DB a japán Toshibával és a német Henschellel működik együtt. A DB szerint az átalakítás kevesebbe kerül, mintha az új mozdonyokat vásárolnának. A korszerűsített gépek még további tizenhat-húsz évig szolgálhatnak, eközben pedig az üzemanyag-fogyasztásuk, az emissziós értékük és a zajszintjük is csökken.
Az új hibridrendszer fejlesztését és megtervezését a DB Systemtechnik vállalta. A modernizáció során a mozdonyok jelenlegi dízel-hidraulikus erőátvitelét egy korszerűbb, elektro-mechanikus bolygókerekes egységre cserélik. A járművek így képesek lesznek külön dízel-mechanikus és dízel-elektromos üzemre, de egyszerre is használhatják a rendszereket. Villamos hajtásnál a Toshiba lítium-ion akkumulátoraiból nyerhetik majd elő a szükséges energiát. Továbbá visszatápláló fékrendszerrel is ellátják majd őket, amelynek köszönhetően a fékezés során fellépő energiákat is újra lehet hasznosítani. A japán vállalat már tízéves tapasztalattal rendelkezik a vasúti használatra fejlesztett, SCiB típusú lítium-titánium-oxid akkumulátoraival: a JR Freight huszonöt HD300-as mozdonyát szerelték fel ezekkel az energiatárolókkal. A projekt bevált: az üzemanyag-fogyasztás harminchat százalékkal, a dinitrogén-oxid kibocsátás pedig hatvanegy százalékkal mérséklődött.
Az erőátviteli rendszerhez a Henschel egy 3,2 tonnás, húsz fogaskereket, negyvenhat csapágyat és ötvenliternyi kenőolajat tartalmazó, bolygókerekes egységet biztosít. A rendszer célja, hogy megossza a motor teljesítményét a jármű meghajtásához szükséges mindkét mechanikai teljesítmény között, miközben a többletteljesítményt elraktározza az akkumulátorokba. A sebességváltó tervezése közben azt is szem előtt tartották, hogy lehetővé tegye a csak akkumulátoros, csak dízelüzemű, valamint a két rendszerből egyszerre érkező mechanikus erő felhasználását is. A dízelmotorból kiinduló mechanikus erőátvitel mellett a generátor, valamint a Toshibától érkező két vontatómotor is közvetlenül a bolygókerekes hajtóműhöz kapcsolódik, az egészet pedig egy szintén Toshiba-gyártású elektromos vontatási átalakító-rendszer látja el árammal. A japán partner biztosítja a hibrid rendszer üzemelését garantáló teljesítményfelügyelő szoftvert, valamint a 773 voltos egyenáramról kilencvenkét kilowattórás teljesítmény leadására képes, az SCiB-technológiát alkalmazó akkumulátorokat.
Első lépésként a DB két 294-es sorozatú mozdonyát látják el hibridtechnológiával Cottbusban. A sorozat már átesett némi korszerűsítésen az évek alatt: az 1990-es években távvezérlést szereltek fel rájuk, 2003 és 2005 között pedig az MTU 4000 8B dízelerőforrásaival remotorizálták a mozdonyokat. A hibrid prototípus-gépeken továbbra is meg fog maradni a jelenlegi dízelmotor és a távvezérlés is. Az első két fecske metamorfózisa már jelenleg is zajlik a DB cottbusi karbantartó-egységében, a kész mozdonyok széleskörű tesztjeit 2017 és 2019 között, Németország-szerte végzik majd. A DB Systemtechnik reményei szerint a megújult gépek húsz százalékkal fognak kevesebbet fogyasztani, és széndioxid-kibocsátásuk is legalább húsz százalékkal csökkenhet. Ha a projekt sikeresnek bizonyul, a DB az egész, több mint háromszáz 294-es és 295-ös sorozatú gépet számláló flottára kiterjeszti a korszerűsítési programot, sőt attól sem nem zárkózik el, hogy még a kisebb dízel tolatómozdonyokat is bevonja a későbbiekben.
Ahány nap, annyi Stadler-újdonságA svájci gyártó szeptember huszonkettedikén tárta a közönség elé az azerbajdzsáni nemzeti vasút ADY számára épülő hálókocsik egyik elsőosztályú példányát. Az ADY 2014 júniusában, 133 millió dollár értékben rendelt a Stadlertől harminc kocsit – huszonhét háló- és három étkezőkocsit – nemzetközi forgalomra. A járművek az azeri főváros Baku és a törökországi Kars között, a grúz főváros Tbiliszi érintésével fognak közlekedni három tízkocsis szerelvény formájában. A megállapodás egy további hetven járműre szóló opciót is tartalmaz. A hálókocsik közül három elsőosztályú, ezek egyenként tizenhat ágyat, valamint fülkénként saját mosdót és zuhanyzót kínálnak. A tizennyolc másodosztályú hálókocsi mindegyikében harmincnégy ágy és egy közös mosdó-zuhanyzófülke található, a szintén tizennyolc első-másodosztályú hálókocsi pedig húsz hálóhelyet biztosít. A szerelvényekben egy-egy speciális kocsi is közlekedik majd, ebben tizenhat másodosztályú ágy, a személyzetnek fenntartott saját helyiség, valamint egy mozgássérültek számára megfelelő, akadálymentes kupé is található. A járműveket RAFIL/DBAG V-ös típusú, állítható nyomtávú tengelyekkel látják el, ennek köszönhetően az azeri és grúz 1520 milliméteres széles nyomtávú, valamint a törökországi normál nyomtávú vasúthálózatokon is gond nélkül alkalmazhatók. A nyomtávváltás a grúz–török határon található Akhalkalakinál lesz. A teljes járműflottát várhatóan jövő nyárra veheti át az ADY.
MTU-dízelmotorokat vásárol a VosslohA Vossloh Locomotives és az MTU-t birtokló Rolls-Royce Power Systems szándéknyilatkozatot írt alá az InnoTranson negyvennégy 4000-es sorozatú MTU-dízelmotor beszerzéséről. Az erőforrásokat az Akiem lízingcég által nemrég rendelt DE18-as sorozatú mozdonyokhoz használná fel a német gyártó. Az 12V 4000 R84 típusú dízelmotorok névleges teljesítménye ezernyolcszáz kilowatt, emissziós értékük pedig ötven százalékkal alatta marad az Európai Unió IIIB szintű környezetvédelmi előírásai által megszabott határértéknek. A motorokat 2017 során szállítja le az MTU.
Hazai, kompozitból készülő ajtók a CAF-nak* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!