Kezdődik az új Embraer-család építése
Ugyanazokban a napokban, amikor a japán MRJ bemutatkozott, Brazíliában bejelentették: megkezdődött az Embraer E-Jet E2 első gépéhez az első részegység, egy szárny-alkatrész legyártása a cég portugáliai telephelyén, ahol fém- és kompozit-részeket készítenek 2012. óta a brazil regionális utasszálíltókhoz.
Az alkatrész – és persze az összes többi fontos elem – São José dos Camposba kerül, ott indul meg később a gép összeszerelése, az első repülést 2016-ra tervezik. Az Embraer 2011-ben jelentette be a jelenleg is repülő és most is sikeres regionális típusai, az E-175, az E-190 és az E-195 új szárnyakkal és új hajtóművekkel tervezett továbbfejlesztését. A brazilok lényegében ugyanazt a trendet követik, mint egy kategóriával feljebb az Airbus és a Boeing. Vagyis a most forgalomban lévő sikeres típus helyett nem állnak elő egy költséges fejlesztésű teljesen új konstrukcióval, hanem a meglévő és a piacon nagy számban értékesített jelenlegi továbbfejlesztését kínálják a légitársaságok igényei szerint olcsóbb üzeművé, gazdaságosabbá, kevésbé szennyezővé.
Ehhez az Airbus neójával ellentétben az Embraer új szárnyat is konstruál, de a legfőbb újdonság a Pratt & Whitney új, GTF azaz Geared Turbofan hajtóműcsaládja, amelynek nagyobb teljesítményű változatait ugyanúgy beépítik az A320neók, mint a Bombardier CSeries szárnyai alá, sőt, ugyanezt a hajtóműtípust használja az E-gépek legfőbb versenytársa, a méretében azonos, azonban teljesen új konstrukciót jelentő japán MRJ. A brazil gép fly-by-wire vezérléssel repül majd, ehhez a Legacy 500 business-jethez illetve a szintén építés alatt álló KC-390-es kéthajtóműves közepes katonai tanker-szállítógép digitális rendszerei nyújtanak alapot.
Az újgenerációs E-Jetekre a gyártónak már kétszázhetven fix megrendelése és további több mint hétszáz példányra szándéklevele illetve opciós lekötése van, vagyis a taktika a jelek szerint bevált. Az E2-es teljes tervezési munkálatait jövő év elején zárják le és a 2016-os első repülés után a cég elnök-vezérigazgatója, 2018-ra ígéri a szolgálatba állítást. Ez egészen pontosan a legsikeresebb 190-es verzióra vonatkozik, a következő a nagyobb 195-ös lesz és csak ezután várható a 175-ös típusalkalmasságija 2020-ban.
A brazilok azzal is követik a nagyobb gyártók trendjét, hogy elhagyják a korábban használt kisebb variációkat: kétségtelen, hogy ebben a kategóriában is trend, hogy a társaságok az adott kategórián belül a nagyobb kapacitású gépeket keresik. Ennek megfelelően az E- 2-es családból hiányzik a 170-es, és a másik három variáns mindegyike valamivel több utast szállíthat majd, mint az eredeti változatok, sőt: a 195-ös már „belóg” a nagyobbik géposztályba, mert sűrű székezéssel, egyosztályos elrendezésben akár 144 utast is vihet. Ugyanakkor a gyári adatok szerint a közepes méretű 190-est tervezik a legnagyobb hatótávolsággal, ez a változat 5186 kilométert repülhet teljes terheléssel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!