Kirajzottak a vasútfelújítási tenderek
Kiírták a 80-as vonal elővárosi szakaszának (80a) Rákos végponti (vagyis Isaszeg felőli) vége és Gödöllő bejárata közötti, 25,165 kilométer hosszú vasúti pálya rekonstrukciós tenderét: első ütemben a 94+00 és 345+65 szelvényszámok közötti nyíltvonali szakaszok, valamint Pécel és Isaszeg állomások átmenő fővágányai épülhetnek át száz-százhúsz kilométer per órás pályasebességre és 225 kilonewton tengelyterhelésűre, valamint a felsővezetéket is újra cserélik. Összesen 56,6 kilométernyi vágányra helyeznek hatvan kilogramm per folyóméter rendszerű síneket, valamint 1,6 kilométernyi iparvágány is megújul. Közel négy kilométeren új harmadik vágányt is létrehoznak majd. A felújítás során korszerűsítik az állomások vágányhálózatát, Rákosliget megállónál pedig kitérőket építenek be, ezzel forgalmi kitérővé alakul át, növelve a vonalszakasz kapacitását. A két állomáson kívül Rákosliget, Rákoscsaba-Újtelep, Rákoscsaba és Gödöllő-Állami telepek megállóhelyeken is akadálymentes környezetet alakítanak ki a sínkoronától számított ötvenöt centiméter magas (Sk+55) peronok, aluljárók, liftek segítségével, kiépül a térvilágítás, a peronok pedig új perontetőket kapnak. A vonalszakaszon felújítják vagy átépítik a hidakat, felül- és aluljárókat, létrehoznak három külön szintű vasúti-közúti keresztezést, zajárnyékoló falakat is állítanak, továbbá optikai kábelt helyeznek el a felsővezetéki oszlopsoron. Az állomásokon új csoportkitérőket építenek be, valamint kiépítik a számítógép-vezérlésű villamos váltófűtést. Két állomáson és két megállóhelyen P+R parkolót alakítanak ki. Egy másik közbeszerzés keretében szinte a teljes 80a-n, Rákos és Hatvan között újra cserélik a biztosítóberendezést, valamint kiépülhet a 2-es szintű ETCS is. Az uniós forrásokból finanszírozandó projektek végrehajtására harminchat hónap áll rendelkezésre, de legkésőbb 2020. december 31-ig át kell adni.
A 100-as vonal rekonstrukciós programjának jelenlegi, Püspökladány és Debrecen közötti szakaszát érintő munkálatai már tavaly év végén elkezdődtek a Püspökladány (kiz.)–Ebes (bez.) rész közbeszerzésének kiírásával, amelyet végül Mészáros Lőrinc vasútépítő cége, az R-Kord nyert el. A napokban megjelent a tender a folytatása is: az Ebes végponti végétől Debrecen állomás kezdőponti bejáratáig tartó, 7,65 kilométer hosszú, kétvágányú pálya százhatvan kilométer per órás pályasebességre és 225 kilonewton tengelyterhelésűre javulhat fel. (A debreceni állomás külön nagyprojekt, a Nagyállomás intermodális csomóponttá építésével együtt zajlik majd.) A vonalszakaszon a 2105+00 és a 2181+50 szelvények között 15,3 vágánykilométeren épül át az al- és felépítmény (utóbbi hézagnélküli rendszerűre), három híd helyett új épül majd, felújítanak egy szintbeli útátjárót, kettőt megszüntetnek, az egyik helyett azonban felüljáró épül majd. Megújul a felsővezetéki hálózat, valamint optikai kábelt is elhelyeznek a felsővezetéki oszlopsoron. A szintén EU-s támogatású munkálatokkal a szerződéskötéstől számított húsz hónapon belül, de legkésőbb 2019. október 1-jéig kell elkészülni.
Folytatódik a 40a kipofozása, átépítése is. A Kelenföld–Százhalombatta szakaszon már dolgoznak a gépek, a Százhalombattától Ercsi elágazásig tartó, valamint az onnan Pusztaszabolcsig vezető szakaszok megújítására pedig most jelent meg egy-egy közbeszerzés. Előbbi projekt Százhalombatta állomás átépítését, a 219+00 és a 376+00 kilométerszelvények közötti, 15,7 kilométer hosszú vasúti vonalszakasz felújítását, valamint Százhalombattától induló és a meglévő hálózatba Ercsi elágazásnál bekapcsolódó, új nyíltvonali vágányok építését foglalja magában. Utóbbi beruházás a 376+00 és a 498+00 szelvények közötti, 12,2 kilométeres szakasz nyíltvonalainak és állomási átmenő fővágányainak, plusz Pusztaszabolcs állomás rekonstrukcióját tartalmazza. Százhalombatta állomás százhúsz, az újonnan létrehozandó vonalszakasz, valamint az Ercsitől délre vezető pálya százhatvan kilométer per órás pályasebességgel lesz használható. Az engedélyezett legnagyobb tengelyterhelés egységesen 225 kilonewton lesz. A felső részen 21 kilométeren fektetnek le új, 60 kilogramm per folyóméteres, hézagnélküli rendszerű vágányt, továbbá megújul 15,3 kilométernyi állomási átmenő fővágány és nyíltvonali vágány, valamint 2,1 kilométernyi állomási mellékvágány. Az alsó szakaszon 22,4 kilométernyi nyíltvonali vágány és állomási átmenő fővágány korszerűsödik hatvanas, hézagnélküli rendszerűre, de 10,2 kilométeren állomási mellékvágányok is megújulnak. A megfelelő akadálymentes környezet kialakítása érdekében a 40a-n is Sk+55-ös állomási peronokat, aluljárókat, lifteket, valamint új perontetőket és térvilágítást hoznak létre. Százhalombatta, Iváncsa és Pusztaszabolcs állomásokon, továbbá Ercsi elágazásnál új csoportkitérőket, valamint számítógép által vezérelt villamos váltófűtést építenek be, Megújulnak a vasúti műtárgyak is: tizenegy új hidat és két átereszt építenek be, továbbá számos híd és áteresz újul meg. Létrehoznak vagy átépítenek több alul- és felüljárót. A vonalszakaszokat természetesen optikai kábellel, és új felsővezetékkel is ellátják. A Százhalombatta–Ercsi tender győztesének harminc, az Ercsi–Pusztaszabolcs rész kivitelezőjének pedig harminchat hónap áll majd rendelkezésre a munkálatok megvalósításához. Ez a két projekt is uniós finanszírozás mellett zajlik majd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!