Kismozdonyos retró: az ezredforduló körüli évek

Joó Ferenc   ·   2018.03.25. 16:15
multidezo4_400

Ámbár fogalmazhatunk úgy is, hogy az M47-esek nem tolatómozdonyok. Ennek igazolására bőven akad felvétel mostani galériánkban, amely húsz képet tartalmaz a MÁV klasszikus dízel-kismozdonyairól. Ennek ellenére a Nagy-Daciák mozgástere nem volt valami nagy, ám mégis kellemes színfoltot jelentettek a magyar vasúti közlekedésben, már amikor nem volt velük műszaki probléma. Sokat javított megbízhatóságukon és csökkentett üzemeltetési költségükön a korszerűsítés, ezzel együtt szinte teljesen kihaltak a hagyományos megjelenésű társaik.

M43-as fizikailag még létezik közel két tucatnyi, de üzemképesen már csak fűtőházi szolgálatban lelhetők fel itt-ott, például Miskolcon vagy Fradiban. Nagyon ritka alkalom, amikor vonalra kimerészkednek! Klasszikus M47-esből viszont mindössze a záhonyi 478 023 és 478 032 hadrafogható, ezek időnként még Csapra is átjárnak nemzetközi személyvonattal. A miskolci M47 2041 még állagban van, de régi pályaszámon, így nem valószínű, hogy valaha is üzemelni fog. Rajtuk kívül már csak az Istvántelken és a Vasúttörténeti Parkban tárolt M47 1001 és M47 2070 őrzi a régi gépek formáját.

Kezdjük a képnézegetést a Gokartokkal! A ma a MÁV Nosztalgia Kft. kötelékébe tartozó M32 2055-ös éppen rövid tehervonattal érkezik Mezőhegyesre 1997 környékén<br>A képre kattintva lapozható galéria nyílik!<br>(fotók: Joó Ferenc)

M31-es és M32-es szintén már csak a dögsorban található, régi pályaszámmal. Az M31 2019-es Zetor a szegedi fűtőház üzemképtelen állományát gyarapítja, míg Gokartból mindössze négy van állományban: az M32 2009 Békéscsaba vontatási telephez, a 2006, 2027 és 2037 pályaszámú M32-esek Nyíregyházához tartoznak, ugyancsak üzemeltetési engedély és ebből kifolyólag karbantartás, sőt – vélhetően – egy sor alkatrész nélkül.

Szerencsére üzemképes Zetor azért még maradt az országban, például a Dunaferr vasműben Dunaújvárosban. Gokart is üzemel még, de már csak magánvasutaknál. Ilyenek szolgálják ki a Dunaföldvári bioetanol-gyár iparvágányát, illetve szükség szerint más iparvágányokat is az MVÁ Kft. és a Nyír-D-Tech Kft. jóvoltából, illetve néhány helyen A28-as álnéven saját ipari gépek üzemelnek. A MÁV Nosztalgia Kft-nél az M32 2055 psz. mozdony van állományban, ám mostanában nem igen hallani róla.

Múltidéző sorozatunk következő részében Bobókban és Púposokban gyönyörködhetünk!

A sorozat előző részei itt olvashatók

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek