Magyarország az Egységes Európai Égboltért
Magyarország egyike azoknak az államoknak, amelyek már megnyitották az utat az Egységes Európai Égbolt felé – így reagál közleményében a HungaroControl az Európai Bizottság jelentésére, illetve a közlekedési biztos múlt heti nyilatkozatára.
Mint azt korábban olvashatták, a Bizottság kulcsfontosságúnak minősítette a jövő évet, amikor eldőlhet, sikerül-e tartani az Egységes Európai Égbolt (azaz páneurópai légiforgalom-irányítási rendszer) kiépítésére vonatkozó határidőket. Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési biztosa szerint ez ügyben a jelentés „megkongatta a vészharangot”, mert „fennáll a veszélye annak, hogy nem tudjuk tartani a tervezett ütemet, és képtelenek leszünk kielégíteni a légi közlekedés egyre növekvő igényeit”. Jövőre tehát kiemelten kell összpontosítani olyan kulcskérdésekre, mint az év elején induló teljesítményrendszer, a kilenc funkcionális légtérblokk működtetése, valamint az egységes európai égbolt műszaki alapjait jelentő SESAR program végrehajtási szakaszának előkészítése.
A HungaroControl a maga dokumentumában kifejti: a légiközlekedés újjászervezésében az Európai Uniónak, a tagállamok kormányainak, hatóságainak, a nemzetközi légi navigációs szervezeteknek, valamint a légiforgalmi szolgáltatóknak, a légvédelemért felelős szerveknek és a légi közlekedés egyéb szereplőinek kell közös nevezőre jutniuk.
„Magyarország aktív, kezdeményező tagja a páneurópai együttműködésnek, ezt bizonyítja az is, hogy a Közép-európai Funkcionális Légtérblokkot létrehozó, május 5-én aláírt szerződést a magyar országgyűlés rekord gyorsasággal, két hónapon belül jóváhagyta – hangzik a közlemény. – Az érintett 31 ország közül Magyarország egyike lett annak az ötnek, amely a nemzetközi megállapodás ratifikálásával már megnyitotta az utat a közös munka előtt.”
A dokumentumból az is kiderül, hogy a HungaroControl már most megfelel a pontossággal, a biztonsággal és a környezeti terhelés csökkentésével kapcsolatos uniós elvárásoknak, néhány területen túl is teljesíti azokat: „az elmúlt évben a Társaság például egyetlen másodpercnyi késést sem okozott, repülésbiztonsági mutatói nemzetközileg is elismertek”.
„A HungaroControl elkötelezett az integráció mellett. Jelentős fejlesztéseket és beruházásokat hajt végre annak érdekében, hogy hosszabb távra biztosítsa Magyarország, illetve a régió igényeinek megfelelő légi navigációs kapacitást, és hogy a Közép-európai Funkcionális Légtérblokk a lehető legmagasabb műszaki-technológiai színvonalon kezdje meg működését” – hangzik a magyar légiforgalmi szolgáltató közleménye.
A polgári légiforgalmi irányító szolgálatokat tömörítő nemzetközi szervezet, a CANSO nemrég kiadott közleményében egyébként arra szólítja fel az Európai Bizottságot és a tagállamok kormányait, hogy biztosítsák a légiforgalmi irányítás európai integrációjához szükséges politikai hátteret és hozzanak végre döntéseket azokban a kulcsfontosságú ügyekben, amelyek lehetővé teszik a további lépéseket az integráció irányába.