Megmentik a legendás motorvonatot
A Tatra Trucks járműgyártó vállalat kopřivnicei udvarában eddig csak rágcsálták az idő fogai a legendás M290.0 típusú Slovenská strela motorvonatot, de most eldőlt, hogy megjavítják, gondosan restaurálják, üzemképessé teszik, sőt még egy múzeumi járműhöz méltó üvegcsarnokot is építenek neki. A Tatra Trucks járműgyártó már ki is írta a közbeszerzési pályázatot a munkálatok elvégzésére, a kivitelező kiválasztására.
A Tatra képviselője szerint a motorvonat felújítására 39 millió koronát (468 millió forint) terveznek költeni, a végösszeget azonban csak a pályázat lezárása után tudnak mondani. Az árajánlatok beküldési határideje május 31. A projekt teljes költségét 118 millió koronára (1,4 milliárd forint) becsülik, ennek körülbelül egyharmada a vonat felújítási költsége, a többi pedig a csarnok építésére és mellékköltségekre irányul. A Tatra Truck járműgyártó erre a célra 80 millió koronás (960 millió forint) uniós támogatást is kap (amelyet már jóváhagytak) az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programon keresztül. A motorvonat csarnokát az új Tatra Múzeum tőszomszédságában tervezik megépíteni.
A tervek szerint idén ősszel kezdődhetnek meg a restaurálási munkák, magát a csarnokot az év végén kezdhetik meg építeni. Az elkészült mű 2020 második felében lehet teljesen kész.
Az M290.0 sorozatú motorvonatokat 1936-ban gyártották az akkori Tatra Kopřivnice gyárban, a Csehszlovák Államvasutak részére. A vonat az akkoriban elképesztő gyorsaságnak számító 130 kilométer per órás sebességet is elérte, de a próbák alkalmával a legnagyobb elért sebesség 148 kilométer volt óránként. A Csehszlovák Államvasutak a Prágát Pozsonnyal összekötő vonalon használták a motorvonatot, rekord menetidőt elérve a két akkori országrész fővárosai között. 1937-ben például 4 óra 20 perces menetidőt produkált a vonat Prága és Pozsony között, amit csak a 21. században sikerült felülmúlni. Összehasonlításképpen ma Prága és Pozsony között a Metropolitan Slovenská strela 3 óra és 59 perc alatt közlekedik. A legendás vonat tehát máig fennmaradt, csak most a csehek ötletére a névhez hozzácsapták a Metropolitan jelzőt, amelyet egyébként a budapesti EuroCitykre használnak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!