Megvan a típusalkalmassági, forgalomba állhat a CSeries!

iho   ·   2016.06.17. 13:45
cim6a

Megvan a típusalkalmassági bizonyítvány, elhárult az utolsó hivatalos akadály az elől, hogy forgalomba álljon az új utasszállító. A CSeries 100-as változta egyszerre nyerte el az európai (EASA) és az amerikai (FAA) hatóság engedélyt, az első gép átadása tehát megtörténhet a hónap végén, a kibocsátó légitársaság a Swiss lesz, az első menetrend szerinti járatot július közepére tervezik. Ugyancsak friss hír, hogy az első tíz Swiss-pilóta sikeresen befejezte a típusátképzést és megkapta a svájci hatóságtól a CSeries repüléséhez szükséges engedélyt.

És még egy csendesebb fejlemény: a gép típusalkalmasságija előtt nem sokkal elnyerte ugyanezt a minősítést a CSeries szárnyai alatt dolgozó PW1500G hajtómű is. Ennek az ad különös jelentőséget, hogy miközben a hasonló rendszerű, az A320neo gépeken alkalmazott, reduktoros ventilátor-fokozattal épült hajtómű körül hosszú ideje tartanak az ismert bonyodalmak, addig ez az ugyancsak GTF-hajtómű simán vette az akadályokat, és a vonalpróbák során technikai problémák nélkül hozta az ígért paramétereket.

Mint az ATW online hírül adja, a mostani tanúsítvány a kanadai hatóság által még tavaly kibocsátott engedély bázisán készült el, miközben a tesztprogram elérte az ötezer repült órát. Az FAA engedélye azt jelenti, hogy a gép forgalomba állhat az Egyesült Államokban is. Vagyis a kanadai gép, a 100–150 személyes kategóriában évtizedek óta első igazán új típusként, valóban harcba szállhat a konkurenciával: a géposztály alsóbb szintjén elsősorban a brazil Embraerrel, de a nagyobb ülésszámú szegmensben, különösen a hamarosan szintén forgalomba álló hosszabb törzsű változatában a Boeinggal és az Airbusszal is.

A hosszúra sikerült és a költségek szempontjából is alaposan megtetézett fejlesztési folyamat akkor kezdett a sikeres pólus felé billenni, amikor a gépet a kanadai nemzeti légitársaság is megrendelte, majd az igazi lökést a Delta adta a maga 75 gépes és 50 opciós nagybevásárlásával.

Ami ugyancsak tovább erősítheti az új típus pozícióit: a Britisht és az Iberiát is magába foglaló IAG-csoport vezére, Willie Walsh egyik legutóbbi nyilatkozatában egyenesen úgy fogalmazott, hogy a CSeries egyértelműen az a típus, amit a légiközlekedési csoport keres. Walsh a dublini IATA-közgyűlésen adott interjút, amelyben elmondta, a nagyobb légitársaságok korábban gyakorlatilag egymásra vártak, arra, hogy egyikük a maga vásárlásával jelezze a piacnak, bízik a gépben. Innentől kezdve a Delta-rendelés felbátorítja a többieket is: senki nem akar egyedüli nagy üzemeltetője lenni egy típusnak, hangoztatta Walsh, aki egyébként a Swisst hangsúlyosan a Lufthansa-csoport tagjaként emlegette, amivel nyilván azt jelezte, a típusnak ebben a csoportban is lehetnek majd más üzemeltetői.

A kanadaiak egyébként a dublini IATA-konferenciát egy meglehetősen jól sikerült premierrel kötötték össze, 28 Star légitársaság főnökeit, valamint szakújságírókat, összesen száz vendéget ültettek fel a Swiss-festésű prototípusra, és vitték el őket Dublinból Zürichig.

A gépen a szokásos hatfőnyi személyzet dolgozott, viszont azt nyilván majd máskor nem fogják a leszállás után az utasokkal közölni, hogy az egy óra ötven perces repülés során a gép húsz százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztott, mint a jelenleg a vonalon repülő más típusok...

Az első, utasokkal végrehajtott CSeries-út tehát tökéletesen sikerült, Carsten Spohr Lufthansa-elnök és a többiek is minden visszafogottság nélkül dicsérték a gépet, igaz, újabb példányok megrendelését ezalkalommal nem jelentették be.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek