Repül az új E-Jet, de miért sietnek ennyire a brazilok?

iho   ·   2016.05.24. 13:45
cim3

Az egész iparágat meglepte, hogy a tervezett időpont előtt hónapokkal szállt fel első repülésére a brazil Embraer új, legalábbis továbbfejlesztett utasszállítója, az E-Jet E2, annak is a 190-es változata. Az Embraer gyártó és fejlesztő központja, São José dos Campos volt a szűzfelszállás helyszíne, a repülés három óra húsz percig tartott: vagyis jó hosszú volt, ami ilyenkor annak a jele, hogy nem tapasztaltak a pilóták a berepülés közben semmiféle váratlan jelenséget, ami miatt meg kellett volna szakítani az első felszállást.

Az első példány építés közben...

A gyár alelnöke a Flightglobalnak nyilatkozva a repülést röviden úgy jellemezte, „fantasztikus”, azt is elmondta, hogy az Embraer történetében ez volt eddig a legjobban sikerült első repülés, belekezdhettek valamennyi fontos próbába, a magasság és a sebesség, a gép rendszerei, a fly-by-wire digitális repülésvezérlés, a fékszárnyak, a futók mind jól vizsgáztak elsőre. Az Embraer berepülő pilótája szerint az elért sebesség Mach 0,82, a magasság 41 ezer láb volt, és a repülésvezérlést már ezen első alkalommal normál üzemmódban használták a pilóták. A cég elnöke, Luis Carlos Affonso azt is elárulta, hogy a gép valamivel a tervezett üres súlya alatt szerepel, ami valóban különlegesen komoly eredmény egy új típus első példánya esetében.

A történethez persze hozzátartozik az is, hogy az új konstrukció valójában a régebbi, bevált gépcsalád továbbfejlesztése. Az Embraer nagy vonalakban azt az utat választotta, mint a Boeing és az Airbus a maguk keskenytörzsű fejlesztéseivel: az új típusok valójában új hajtóművekkel és más módosításokkal kibocsájtott eddigiek. A brazilok viszont annyiban többet kínálnak, hogy az E2 család új szárnyat is kapott, egyébként pedig ugyanazt a Geared Turbofan P&W hajtóművet szerelik az új szárnyak alá, mint amit a konkurencia használ, a japán MRJ-től a kanadai Cseriesen át a 320neo gépcsalád egyik változatáig.

...a februári roll-out ünnepségen...

Ha már a konkurenseket említettük, gyanítható, hogy a brazilok sietsége összefügg a forrongó piaccal. Az egyik igazi vetélytárs, a japán Mitsubishi Regional Jet ugyan már volt a levegőben, de mindenféle, a japánok által nemigen részletezett  technikai probléma miatt alaposan csúszik a berepülési programja. Feltehetően ezért is volt fontos az Embraernek, hogy korán beindítsa a repülési teszteket, meggyőzve a vásárlókat, hogy a típus a 2018-as tervezett forgalomba állítás idejére tökéletesen érett lesz. Amit persze valóban könnyebb elérni, ha az alapkonstrukció nem olyan vadonatúj gép, mint a japánoké.

Illetve a kanadaiaké. Mint beszámoltunk róla, komoly meglepetést keltett iparági berkekben az Embraer elnökének több mint ingerült kirohanása, amivel a Delta döntését reagálta le, miszerint a három amerikai óriás egyike a brazil helyett a kanadai gépből vásárol hetvenöt példányt. Nos ha más nem, ez az indulat jelzi világosan, hogy a piacon eddig egyértelműen domináns Embraer-típusoknak a CSeries az igazi ellenfele: a braziloknak annál is kellemetlenebb az időzítés, mivel a kanadai gép nagyjából akkor állt volna forgalomba, amikor a címlapokra az E-Jet2 első repülése kívánkozott volna: ezt a helyzetet a korai szűzfelszállással meg lehetett előzni.

...és először a levegőben

Ettől azonban a tény tény marad, a CSeries a 100–150 személyes kategóriában, mint teljesen új konstrukció, száll versenybe az Embraer 70–140 üléses gépeivel. A Delta-rendelés pedig végképp szerteoszlatta a brazilok reményét, miszerint a kanadaiak nem lesznek képesek végigpörgetni a maguk programját a technikai és pénzügyi nehézségek miatt. Mindenesetre az Embraer most tehát rákapcsol, egy hónapon belül repülni fog a második példány, összesen négy géppel hajtják végre a tesztprogramot, aztán lehet, hogy ha minden ennyire jól megy, az első átadást is előre hozzák. Sőt, lehet, hogy a gépet már a júliusi Farnborough-i szalon szakmai és üzleti közönsége is láthatja, egyébként ez is motiválhatta a sietős berepülést.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek