Merre tovább Soroksárról?
Miközben az egyik oldalról a Soroksári út és Soroksár állomások közti második vágány megépítéséről kaptunk híreket, a napvilágot látó olimpiai terveken ennek a szakasznak a fele nincs is rajta a térképeken. Helyette a Határ útnál egy átkötés látszik a 150a vonalról Ferencváros nyugati rendezőjébe.
Ez több szempontból is praktikus lenne: a balkáni és a BILK-es teherforgalomnak most Ferencvárosban meg kell fordulnia, a mozdonyoknak körül kell járnia. Ha egyenesen a rendezőbe járhatnának be a tehervonatok, irányváltás nélkül folytathatnák útjukat akár Kelenföld, akár Kőbánya felső vagy Kőbánya-Kispest felé. A jelenlegi Ferencváros vasútállomás az utasoknak kevésbé vonzó, egy újonnan létesítendő Vágóhíd vagy Népliget megálló is vonzóbb lehet a csupán az 1-es villamossal elérhető Ferencvárosnál.
Az alábbiakban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának válaszait olvashatják a feltett kérdéseinkre.
Igaz, hogy Soroksári út és Soroksár állomás között a második vágányt nemsokára megépítik?
A 150-es vonal sorsát egymástól független olimpiai, városfejlesztési és vasútfejlesztési célok (Budapest–Belgrád-projekt) egyaránt befolyásolják. Jelenleg a tervek összefésülése zajlik, ami alapján majd kiválasztják a legmegfelelőbb változatot. A kivitelezési munka a vonalon akkor indulhat meg, ha az érintetteknek sikerül egy mindenki számára elfogadható, közös végcélban megállapodniuk. Ezzel elkerülhető, hogy a frissen felújított/megépített vonalszakaszt pár évvel később át kelljen építeni.
Az olimpiai tervekben (lásd mesterterv 166. oldal) a vasútvonalat Pesterzsébet megállóhelynél élesen kelet felé fordítják, majd Ferencváros rendező-pályaudvarra kötik be. Ha nem rendez Budapest olimpiát, akkor is ez a terv?
A főváros több évtizede szeretné a vasútvonalat áthelyezni a Duna-partról. A Fővárosi Közgyűlés 2015. január 28-án fogadta el Budapest főváros településszerkezeti tervét (TSZT 2015), megalkotta a Fővárosi rendezési szabályzatról szóló 5/2015. (II. 16.) Főv. Kgy. rendeletet (FRSZ). Ebben a tervegyüttesben az olimpiai fejlesztésektől függetlenül jelenik meg az a koncepció, miszerint a Budapest–Kelebia vasútvonalat a Ferencvárosi rendező pályaudvarra helyeznék át. Azonos szándék tükröződik a 2013 áprilisában elfogadott Budapest 2030 hosszú távú városfejlesztési koncepcióban is.
Számoltak a szintkülönbséggel, a terület teljes beépítettségével? Esetleg alagutat építenének? Ha így lesz, a mostani(?) duplavágányosítást feltétlen végre kell hajtani?
A tervezés még nem zárult le, a térség domborzati, hossz-szelvényi viszonyai ismertek. Ötletként felmerült a különszintű bújtatások építése is.
Ha Soroksári út állomás területét is olimpiai célokra hasznosítják, hogyan lesz elérhető a csepeli ipartelep (Szabadkikötő, gyártelep, a Metrans épülő konténerterminálja)?
A szakemberek kizárólag olyan változatokat vizsgálnak, amelyek megtartják Csepel vasúti kapcsolatát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!