Miért éppen Istvántelek?
Természetesen ilyenkor pletykák, álhírek, zuhanyhíradós értesülések ezrei kapnak lábra, és terjednek viharos gyorsasággal vasutasok és vasútbarátok között. A pletykák alapja mindenképp a Ganz motorvonatok és a Flirtök üzemkészsége, rendelkezésre állása közötti – közösségi oldalakon nem ritkán még a valóságnál is jobban eltúlzott – jelentős különbség volt.
A negyvenkét új motorvonat – ahogy a legutóbb érkezett harminc – üzembe helyezését a királyréti Vili motorkocsiról (is) elhíresült Hungarotrain végzi, ezért az első két Flirt Istvántelekre érkezése tulajdonképpen nem volt meglepetés. Inkább számít annak, hogy a kocsik maradnak is ott – bár honállomást, karbantartási helyet egyelőre nem láthatunk felfestve az oldalukra.
Vizsgáljuk meg először, milyen járműállományi változások lesznek a Flirtök 2015-ös, teljes létszámú forgalomba állásakor. A negyvenkét új kocsi az eddigiekhez hasonlóan Budapest elővárosi forgalmát fogja erősíteni, kiváltva ezzel például a 70-es és a 71-es vonalak Ganz Hernyóit, és a 2-es vonal későbbi villamosításánál is számításba veszik őket. A Hernyókat – ahogy ezt Ungvári Csaba, a MÁV-Start vezérigazgatója a kápolnásnyéki átadón is megerősítette – Miskolcra helyezik át (e szerelvények küszöbön álló felújításáról az Indóház 2014. márciusi számában olvashatnak), Északkelet-Magyarország villamosított vonalain közlekednek majd, helyi karbantartással. Istvántelken ezért lényeges kapacitás (időben és munkaerőben) szabadul fel.
Mindezekkel együtt a MÁV-Start nem kizárólagos, hanem munkamegosztásos karbantartást tervez az istvántelki és a pusztaszabolcsi telep között. Istvántelken már az első két Flirt üzembe helyezésénél ott vannak a Stadler mérnökei, és a negyvenkét motorvonat garanciális idejének lejártáig mindenképp maradnak is. A Start (volt Gépészet) szakembereit mindenképp be kell tanítani az új típus karbantartására. A Stadler pusztaszabolcsi telephelyén további bővítésekkel – harmadik műszak beállítása –, újabb beruházások nélkül tudnák vállalni a negyvenkét többletszerelvény javítását. Itt az alkatrészellátás is adva van, gyakorlatilag minden meghibásodott elemet, alkatrészt azonnal cserélni tudnak.
Szerkesztőségünk megkérdezte a MÁV-Startot is. A vasúttársaság vállalja a negyvenkét motorvonatból álló kontingens teljes megérkezéséig a fenntartási kompetenciák megszerzését, a gyártó Stadlerrel együttműködve. A fenntartást a már alkalmazott négyfázisú módszerrel valósítanák meg:
- A gyártás megkezdésétől a második jármű leszállításáig terjedő időszakban a gyártó a járműtípus szerkezetéről, működéséről, kezeléséről oktatást tart és ezekhez teljes körű dokumentációt ad át a megrendelő kijelölt szakembereinek.
- A járművek alap garanciális időszaka alatt a tervszerű, garanciális munkákat és a futó javításokat a megrendelő már korábban kiképzett szakemberei végzik beszállítói mérnöki támogatással.
- A járművek első 15 éves életciklusára a beszállító műszaki információs támogatást nyújt a megrendelőnek azoknak az eseteknek a kezelésére, amelyek a garanciális időszakban nem merültek fel.
- A gyártó a jármű első járműjavító szintű javítását maga végzi (úgynevezett első K5 szintű javítás fővizsgálat). Ebben a fázisban a társaság gyakorlati képzést kap az adott szintű javításból, annak érdekében, hogy a jármű következő ilyen jellegű javítását már teljes egészében saját erőforrásaival legyen képes megoldani.
Közlésük szerint kapacitási problémákról nincs szó, a Flirt motorvonatok istvántelki karbantartása stratégiai döntés eredménye.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!