Pofátlanság
Könnyes búcsút vesz a cseh főváros közlekedése egy ikonikus szerelvénytől, ami több mint ötven évig meghatározó és nélkülözhetetlen láncszeme volt a prágai elővárosi forgalomnak. A Békapofa becenévre hallgató, 451-es sorozatú villamos motorvonat utolsó, még menetrend szerinti forgalomban lévő képviselőjét nyugdíjazzák. A Cseh Vasutak kijelölték a dátumot: augusztus 10. lesz az utolsó üzemnapja a 451.025-26-os szerelvénynek. Az utolsó Békapofa a Roztoky u Prahy–Praha-Libeň városi vonalat szolgálja ki.
Korszaklezáró esemény lesz, várhatóan sok fotós örökíti majd meg a Békapofa utolsó napját a közlekedésben. De nem kell aggódni, nem vágják szét a szerelvényt, nyugdíjas éveit a Nemzeti Műszaki Múzeum chomutovi kellékraktárában tölti majd, az ígéretek szerint néha azért előveszik majd különvonatozás céljából.
Az augusztus 11. is érdekes látnivalót tartogat egyébként, hiszen a Békapofa nem egyedül indul majd el észak felé, a Šumperkben állomásozó másik üzemképes, már múzeumi példány is elkíséri az útra. Šumperkből előző nap, pénteken érkezik majd a muzeális Békapofa Prágába, mint utasokat is szállító különvonat.
Összesen ötvenegy ilyen motorvonat készült 1964 és 1968 között az EM 475.1-es verzióból, majd 1972–73-ban még tizenegy az EM 475.2-es változatból – a szerelvényeket egyébként még az ötvenes években tervezték. A szépségük mellett azért is elképesztően menők, mert már akkor alacsonypadlósok voltak: az 55 centiméteres peronokkal szintben lehetett beszállni. A forgóvázak, illetve a motorkocsik végei persze magaspadlósak voltak, de még egyszer: a szocialista blokkban, az ötvenes években tervezett és a hatvanas, majd a hetvenes években gyártott motorvonatokról beszélünk!
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!