Smartronokat vesz a BDŽ
Habár a vasúttársaság mozdonytenderére a német gyártón kívül a Bombardier Transportation, a Stadler Rail és az Excelor-EL konzorcium is jelentkezett, végül egyedül a Siemens adott be pályázatot. A Siemens műszaki és pénzügyi ajánlatának értékelését követően a felek a napokban írták alá a megállapodást. A műszaki támogatást, a személyzet képzését, háromévnyi alkatrészellátást, valamint 600 ezer kilométernyi garanciát is magába foglaló beruházás értéke nettó 55,5 millió leva (bő 9,8 milliárd forint), ami kétmillió levával (körülbelül 350 millió forinttal) kevesebb a BDŽ által meghatározott limitnél – vagyis egy mozdony átlagban kevesebb, mint egymilliárd forint.
A BDŽ közel 35 évet követően vesz új mozdonyokat: utoljára negyvenöt 46-os sorozatú, LE5100 típusú villanygépet szereztek be 1986–87 során a román Electroputere Craiovától. Nagyobb adagban sem vásároltak már jó tíz éve új járműveket: előzőleg 2007-ben tizenöt háromrészes (30-as sorozat), 2008-ban pedig tíz négyrészes (31-es sorozat), villamos üzemű Desiro motorvonatot vettek a Siemenstől.
A típus egyenszíneiben, kapri-kékben pompázó Smartronokat 2021 februárja és májusa között veheti át a BDŽ. Az új mozdonyoknak köszönhetően a vasúttársaság személyszállítási üzletága egyre inkább európai szintűvé válthat, egyre minőségibb szolgáltatást nyújtva.
A Smartron a Siemens Vectron mozdonycsaládjának egyszerűsített, egységesített, egyáramnemű verziója. Teljesítménye 5600 kilowatt, legnagyobb üzemi sebessége százhatvan kilométer per óra. A típus első vásárlójaként a német Eisenbahngesellschaft Potsdam (EGP) jelentkezett 2018 elején; a cég a németországi specifikációjú, 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú verzióból kért hármat. Azóta több német társaság is rendelt a típusból. A Balkán-térségből először tavaly nyáron érkezett rendelés a 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú kivitelre: a román E-P Rail tehervasút négy, a bolgár PIMK Rail árufuvarozó magánvasút pedig három Smartront kért. 2020-ban a szintén bolgár Bulmarket is bejelentette igényét két mozdonyra.
A típus egységes specifikációja okán a Siemens még gyorsabban teljesítheti a mozdonyok szállítását, így a teherfuvarozó vállalatok a lehető legrövidebb időn belül juthatnak hozzá korszerű vontatójárművekhez, ráadásul a Vectronokhoz képest alacsonyabb áron – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!