Szabadítsátok ki Szilit!

Vörös Attila   ·   2012.07.30. 20:00
4000

Vasárnap este 9 órakor a Szob irányából Vác felé robogó 46869-es tehervonat 431 232-es Szilije Dömösi átkelés megállóhely előtt alig száz méterrel elakadt. A heves zivatarban elindult a hegy, és hiába a védőfal, olyan nagy mennyiségű víz és sár indult mozgásba, hogy átcsapott fölötte. A jobb vágányon ember magasságú kőtorlasz emelkedett a leomló hegyből, a másik vágányra csupán az iszap és néhány nagyobb kő jutott. Kész szerencse, hogy a helyszínen 60-as sebességkorlátozás van érvényben, és az akadályba ütköző első vonat a kevésbé ellepett vágányon közlekedett!

A 70-es vonalat Nagymaros és Szob között azonnal kivonták a forgalomból, és még éjjel megindult a szervezés a mentéshez. Hajnalban elindult Ferencvárosból a 231-es Szergej egy – később kiderült, hogy – a feladatra alkalmatlan segélyvonattal. Kivonult a ferencvárosi közúti segélyszerelvény, számos pályamunkás, egy UDJ és a felsővezetékesek is.

Erős az ellenség, szerencse, hogy nem ebbe rohant bele egy vonat!<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A munkások ásóval, vasvillával, csákánnyal azonnal nekiestek a sártengernek, az iszap azonban komoly túlerőben volt. Később megérkezett egy kétéltű munkagép, az ő segítségével a bal vágányt nagyjából sármentesítették. Közben a Szergej visszatért Ferencvárosba, hogy oldalfallal rendelkező Res vagonokból álló vonatra cserélje a sajátját. Csupán délután 5 körül ért vissza a helyszínre...

A munkások sem tétlenkedtek, a sárlavina ellen védő fal tetejéről eltávolították a hordalékot, egészen nagy kődarabok is odasodródtak. A falon állva elképesztő látvány tárult elénk, a fal és a hegy közti jó méteres szélességű, nagyjából 4 méter magas rés tele volt vízzel, iszappal, a víz a fal tetejével volt egy szintben. Hogy ezt kiszivattyúzzák-e, vagy hagyják, arról még nem tudni.

Az erőfeszítések délutánra meghozták az első látványos eredményt, négy óra körül behúzták az elakadt tehervonatot a váci tartalékkal (628 334). A 232-es Szili azóta is Nagymaroson van, remélhetően nem esett nagyobb baja. A tehervonat helyére a segélyvonat vagonjait állították, ezekbe lehet rakodni a fotókon is látható sár- és kőhalmot.

A pálya felszabadításáról, a forgalom visszatéréséről igyekszünk folyamatosan tájékoztatni olvasóinkat.

Kapcsolódó hírek