Tíz, új generációs Flirtöt vesz a GYSEV
A GYSEV 2013 és 2015 között, két lépcsőben vett tíz új, Flirt motorvonatot, amelyek a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd, a Sopron–Győr és a Szombathely–Rajka vonalon közlekednek. A soproniak idén áprilisban jelentették meg az ajánlattételi felhívásukat további tíz alacsonypadlós, villamos motorvonat beszerzésére. A gyártók júniusig jelentkezhettek, a nyílt közbeszerzési eljárást a Stadler lengyelországi és svájci leányvállalatai által alkotott Stadler Konzorcium nyerte. A tervek szerint az első járművet 2018 márciusában, míg a tizedik vonatot 2019 januárjáig szállítja le a gyártó.
– A Flirtökkel a vasúttársaságunk és utasaink is elégedettek. Nem véletlen, hogy azokon a szakaszokon nőtt legnagyobb mértékben az utasaink száma, ahol a legtöbb Flirt közlekedik. A nyugat-magyarországi vasúti közlekedés szempontjából óriási előrelépést jelent, hogy a GYSEV megduplázhatja modern motorvonatai számát – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója.
A szállítói szerződés harmadik generációs FLIRT motorvonatokra vonatkozik. Az új járművek az Európai Vasúti Ügynökség szabályainak megfelelően már teljesítik az európai vasúti rendszer kölcsönös átjárhatóságáról szóló legújabb műszaki előírásokat, illetve megfelelnek a legutóbbi Crash ütközési normáknak is, nagyobb biztonságot nyújtva a mozdonyvezetőnek. A Stadler mérnökei a fejlesztés során nagy hangsúlyt fektettek arra is, hogy az új járművek még kedvezőbb költségekkel legyenek üzemeltethetőek, illetve továbbra is fontos szempont volt a karbantartásbarát kialakítás.
Az új járművek az előző generációs motorvonatokhoz képest 2,8 méterrel hosszabbak, aminek köszönhetően a mozgássérült mosdó mellett egy további, hagyományos kialakítású mellékhelyiség is helyet kapott a szerelvényben. A 77,1 méter hosszú és 2,82 méter széles négyrészes motorvonatok összesen 208 ülőhellyel (194 fix és 14 felhajtható ülés) rendelkeznek, a járművek végsebessége 160 kilométer/óra, míg gyorsítóképességük 0-tól 120 kilométer/órára 39 másodperc alatt gyorsulnak.
A harmadik generációs Flirtöket is a tágas, többfunkciós beszállóterek jellemzik, amelyek gyors utascserét, és az éppen aktuális igényeknek megfelelő felhasználást tesznek lehetővé. A multifunkciós tereknek, illetve a kliencven százalékos alacsonypadlós hányadnak köszönhetően mind a kerekesszékkel, mind a kerékpárral vagy babakocsival utazók kényelmesen használhatják az új járműveket. A vonatok a kor szellemében légkondicionálóval, korszerű utastájékoztató rendszerrel, kamerarendszerrel, WIFI-vel, hálózati csatlakozókkal, továbbá a regionális közlekedéshez alkalmas páholyos elrendezésű ülésekkel lesznek felszerelve.
A GYSEV megrendelését a Stadler jelentős részben Magyarországon teljesíti: a negyven kocsiszekrény mindegyike a cégcsoport szolnoki gyárában készül. A Stadler közelmúltban elvégzett fejlesztéseinek köszönhetően azonban nemcsak a kocsiszekrényeket, hanem a járművek forgóvázait is teljes egészében Magyarországon gyártják. A végső összeszerelést ebben az esetben is a cég lengyelországi üzemében végzik.
Az új motorvonatok képesek lesznek a szinkron-üzemmódra, nem csak önmagukkal, hanem a korábban beszerzett járművekkel is. Ez azt jelenti, hogy csatolt üzemben is tudnak majd közlekedni a jelenlegi Flirtökkel, emellett az új járművek fedélzeti berendezései képesek lesznek kommunikálni a már üzemben lévő széria motorvonataival. Így az utasforgalmi igényekhez igazodva két vagy három jármű is képes összekapcsoltan közlekedni.
A beszerzést az Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) keretében 100 százalékos uniós támogatással bonyolítják le összesen 21,7 milliárd forint értékben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!