Zarándok Super Jumbók, már 720(!) utasnál tart a tervezés

iho   ·   2017.03.06. 08:45
A380_MAS_side_view_cim
Izgalmas részleteket hozott nyilvánosságra a Malaysia Airlines a már korábban beharangozott zarándokcégről, amit a légitársaság birtokában lévő, de most nem igazán kihasznált A380-as kétszintes óriásgépeire alapoznának.

A vállalkozás összefügg a Malaysia megroppanásával azután, hogy a cég 2014-ben két nagy hatótávolságú Boeing 777-es utasszállítóját is elvesztette, mint ismert, az egyik valahol az Indiai-óceán fölött tűnt el, a másikat a kelet-ukrajnai légtérben  lőtték le. A Malaysia a történtek miatt teljes átstrukturálásra, tulajdonos- és vezetőváltásra kényszerült: kezdetben kizárólag arról lehetett hallani, hogy a cég gyakorlatilag felszámolja a hosszú távú hálózatát, csak Kuala Lumpur és London között tart fenn járatot, egyébként pedig ázsiai, illetve a csendes-óceáni térségben működne tovább.

Egy ilyen hálózathoz hat óriás A380-as nyilván bőven sok, és a korábbi hírek úgy szóltak, ezek a gépek hamarosan megjelennek majd a másodlagos piacon. Nos, ehelyett a bizonytalan sors helyett ezek az A380-asok lesznek az új zarándokszállító leányvállalatnak a fő eszközei, amelyek most négyszázhúsz economy, hatvanhat business és nyolc első osztályú utassal repülhetnek. A korábbi tervek úgy szóltak, hogy a gépek kapacitását úgy alakítanák, hogy évközben normál forgalomban hatszáznégy ülést kínálnának, köztük néhány business is megmaradna, a zarándoklatok idején viszont hétszázra bővülne az ülésszám.

A most nyilvánosságra hozott tervekben a business-osztályról már nem esik szó, ehelyett a Malaysia arról tárgyal az Airbussal, hogy a gépek teljesen egységesen, egyosztályos kivitelben, hétszázhúsz utasra legyenek berendezve. Egyébként ez még bőven nem a teljes kapacitása a gépnek, a kiürítési próbákat összesen – személyzettel együtt – nyolcszázhetvenhárom fővel végezték, persze ha ennyire sok utas lenne, az már azért befolyásolja a hatótávolságot is.

A módosítást feltehetően a társaság elnöke, Peter Bellew ama megjegyzése magyarázza, hogy a vállalkozás minél egyszerűbb kell, hogy legyen, vagyis alaposan megdrágítaná az üzemeltetést, ha a konfigurációt a zarándokszezon előtt és után is változtatni kellene. A mostani nyilatkozatban nincs szó róla, de ilyen kivitelben a gépekről a business-osztállyal együtt nyilván eltűnnek a fedélzeti bárok is, a kérdés, hogy ilyen sűrű székezés mellett marad-e hely a korábban tervezett imahelyiségeknek.

Bellew nyilatkozatából az is érzékelhető, hogy a koncepció része továbbra is kihasználni a társaságnak a már meglévő A380-as kiszolgáló és karbantartó kapacitását, hiszen Kuala Lumpur repülőterén ezeknek az óriásoknak a javítására és időszaki átvizsgálására felépítettek egy óriási hangárt, ebben két A380-as fér el teljesen fedett helyen, plusz még egy, részben fedetten, és a cégnek megvan a hatósági engedélye is a C-check elvégzésére a gépeken. A zarándoklatokra alapozott üzlet pedig annyira ígéretes, hogy Bellew kilátásba helyezte más, bár szintén használt, lízingből visszaadott óriásgépek bérlését is: ezek feltehetően és elsősorban azok a 380-asok lehetnek majd, amelyeket a Singapore Airlines, a típus kibocsátó légitársasága ad le majd a tízéves lízinghatáridő lejártával. Az átvételt nyilván megkönnyíti, hogy mindkét légitársaság gépei Rolls-Royce hajtóművekkel repülnek.

Az biztos, hogy ha a tervek megvalósulnak, márpedig a Malaysia korábban már a 2018-as zarándokidényre tervezte az új légitársaság beindítását, akkor ezek az egyosztályos óriások lesznek a kereskedelmi repülés valaha volt legnagyobb kapacitással rendszeres kereskedelmi forgalomban (charter szisztémában) repülő gépei, hiszen a jelenleg használt, legsűrűbben székezett Emirates 380-asokon is „csak” 617 ülés van. A másik fontos jó hír az Airbusnak, hogy elhárulni látszik annak rémképe, hogy miközben a gyártó hatalmas erőfeszítéseket tesz új vevők bevonására az A380-as jövőjének biztosítása érdekében, ezt a törekvést erősen aláaknázná összesen tizenegy Super Jumbo megjelenése már jövőre a használt repülőgépek piacán.

A Malaysia ugyanakkor már nem ragaszkodik annyira a katasztrófák után kialakult koncepcióhoz, hanem az A380-asok nélkül épít ki új, kisebb gépekkel és gazdaságosan üzemeltethető hosszú távú hálózatot. A légitársaság tehát láthatóan inkább előre menekül a jelenlegi nem könnyű helyzetéből, és nem akar kimaradni a várható hatalmas forgalom-növekedésből, amit épp az ázsiai, azon belül is a délkelet-ázsiai régióban prognosztizálnak a következő évtizedekben. Amellett, hogy a cég megtartotta tizenöt A330-asát, hat A350-est is rendelt, ezek közül az első még az idén munkába állhat. Ezen túl a légitársaság friss bejelentése szerint még további huszonöt szélestörzsű gép beszerzését tervezik, részben a 330-asok váltására, részben a flotta bővítésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek