Zöld jelzés a tankernek, készülhet az első sorozat
Sokévnyi kínlódás, technikai és egyéb bonyodalmak után sínre került végre az amerikai tankerprogram, a Boeing 767-es bázisán fejlesztett új légi üzemanyagtöltő és teherszállító: a KC-46-os zöld jelzést kapott a sorozatgyártás kezdeti szakaszára. Az első tizenkilenc gép 2,8 milliárd dollár értékben készülhet el azután, hogy a Pentagon beszerzési testülete meghozta erre a határozatot, amit hivatalosan harminc napon belül jelentenek be. A légierő minisztere, Deborah Lee James közleményben hozta nyilvánosságra a döntést.
Ha nem tudnánk arról, hogy a program komoly csúszásban van, még szimbolikus értelmet is tulajdoníthatnánk az időpontnak, hiszen az új gép annak a KC-135-ösnek az örökébe lép majd, amelynek első repülése hatvan(!) évvel ezelőtt, 1956 augusztusában zajlott.
Az utód programjának eredeti ütemezése szerint ezt a határozatot eredetileg épp egy évvel ezelőtt kellett volna meghozni, de mint beszámoltunk róla, ezt akkor a gép üzemanyag-rendszerében felfedezett hiba késleltette, majd következett volna idén április, akkor viszont azért kellett halasztani, mert a C-17-es nagy teherszállító légi töltésekor gondok adódtak. A „boom” ugyanis szintén „repül”, a maga saját számítógépes vezérlésével, a gépben lévő operátor mozdulatai szerint, és a két nagytömegű gép körüli áramlások a megengedettnél nagyobb terheléseknek tették ki a töltőcsövet, ami ezért nem reagált megfelelően az operátor mozdulataira.
Azóta lezajlottak az újabb próbák, sikerült a C-17-est, sőt, a légierő legnagyobb tankerét, a KC-10-est is zavarok nélkül feltölteni, hasonlóan sikeres volt, amikor korábban az F-16-os, a függőlegesen leszálló Harrier, illetve legutóbb a földi támadó A-10-es kapott az új típustól üzemanyagot. Korábbi hírek ugyanakkor arról szóltak, hogy a szárnyakra szerelt kosaras-tömlős rendszer működésével még mindig vannak gondok, vagyis a haditengerészet F/A-18-asait csak egy év csúszással lesz képes biztonságosan üzemanyaggal ellátni a Pegasus névre keresztelt tanker a levegőben, annak ellenére, hogy ezzel a típussal is voltak már kontaktok és töltések.
A mostani döntés azt jelenti, hamarosan megkezdhetik tehát a most berepülésre használt első példányon túl további tizennyolc gép építését, és a típus feltehetően hamarosan elnyeri mind a katonai, mind a polgári (FAA) típusalkalmassági engedélyt, és 2018-ban megtörténhet a végleges gyártási szerződés megkötése a teljes kontingensre, a Boeing 707-essel együtt fejlesztett KC-135-ösök leváltására összesen 179 gépet gyártanak. Ugyanakkor a Boeing gazdálkodásában komoly teher a csúszás, a gyártó és a felhasználó közti szerződés fix áras, vagyis a késés okozta költségek a Boeing mérlegét terhelik, ez jelentős részét teszi ki annak a 2,1 milliárd dollárnak, amit a cég adózás utáni veszteségként volt kénytelen elkönyvelni a júliusi bejelentés szerint.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!