A cél: Záhonyba életet lehelni

iho   ·   2014.10.10. 12:52

Jelentősen csökkentek a Záhony felőli forgalmak az Oroszországgal szembeni szankciók miatt. A megnehezedett áruszállítást az összes, a szeptember elejei jekatyerinburgi tárgyalásokon résztvevő európai vasút deklarálta – fogalmazott a MÁV elnök-vezérigazgatója a Figyelő legújabb számában megjelent interjúban. Dávid Ilona szerint a hosszú távú tervezés szempontjai azt kívánják, hogy a jelenlegi forgalomcsökkenés után Záhony életre keljen, növekedjen a vasúti forgalma. 

A MÁV eltervezett IC+-kocsijairól szólva Dávid „általános kocsikról” beszélt, hozzátéve, hogy nem kocsinként, hanem szerelvényenként kell „biztosítaniuk”, hogy azt fogyatékkal élők is igénybe vehessék. Megjegyzésünk: az aradi vagongyárban erről a kérdésről másként vélekednek – a romániai járműszerkesztés gyakorlata talán Magyarországon is követésre találhat, különösen annak a fényében, hogy a MÁV-vezér olyan „új eszközökről” is beszélt, amelyeknek még a tervei is csak az íróasztalon fekszenek. Az IC+-kocsik esetleges sorozatgyártása egyértelműen a kormány kompetenciája, és csak akkor érdemes erről beszélni, ha jelentős mennyiségű pénz is megjelenik. „Egyelőre a járműstratégiai a fontos: mennyi járművet újítunk fel, mennyi új szükséges, abból mennyi IC-, és hány használt hocsit vásárolunk” – fejtegette Dávid Ilona, de konkrétumokkal nem szolgált.

Az interjúból kiderül az is, hogy a nyári (a jelek szerint orvosolt – a szerk.) biztberhibák ellenére egy év leforgása alatt 31 százalékkal emelkedett az utasforgalom a felújított Budapest–Székesfehérvár szakaszon. Jók a tendenciák a nemzetközi forgalomban is, ahol hét százalékos a gyarapodás.  Dávid Ilona beszélt arról is, hogy a 2005-ös vasúti személyszállítási csúcsot az akkori körülmények figyelembe vételével kell értékelni, hozzátéve, „az akkori adatokat már most felülmúljuk”. Hozzátette: tőlünk nyugatra több mint két évtizede zajlanak az átfogó vasúti beruházások, és nem csak EU-s, hanem saját költségvetési forrásból is. Magyarországon viszont jelenleg kizárólag az uniós forrás „biztosít” lehetőséget fejlesztésre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek