A föld alatt épül meg a reptéri vasútállomás Prágában

Közbeszerzési eljárást hirdettek a prágai Václav Havel Repülőtér vasútállomásának tervező munkáira, az építkezés három éven belül kezdődhet meg.
A cseh Vasúti Infrastruktúra-kezelő (Správa železnic) nyílt versenypályázatot hirdetett a prágai Václav Havel Repülőtér vasútállomásának tervező munkáira. Ennek lezárta után már maga az építkezésre vonatkozó tender kiírása következhet. Az optimista becslések szerint a reptéri vasútállomás építése három éven belül kezdődhet meg.
A kihirdetett közbeszerzési eljárás az építkezési engedély tervdokumentációjának elkészítésére, és az építkezésre vonatkozó tervdokumentáció elkészítésére irányul. A kontraktus becsült értéke meghaladja a százmillió cseh koronát (1 milliárd 400 millió forint). A tervdokumentáció szerves része lesz a mű digitális modellje (BIM) is. A reptéri vasútállomás a Prága és Kladno közötti kétvágányúra tervezett felújított vasútvonal része, amiből Praha-Ruzyně vasútállomás után ágazik majd ki egy új vasútvonal a prágai repülőtér mindkét termináljához. A tervek szerint a repülőtér területén a vasútvonalat a föld alatt vezetik majd, maga a vasútállomás is mélyépítésű lesz. Az új vasútállomás fejpályaudvarhoz hasonló módon üzemel szigetperonal. A peronról az utasok liftekkel jutnak fel az 1-es és a 2-es terminálba.
A tervezett közvetlen vasúti kapcsolat a cseh főváros belvárosa és a Václav Havel Repülőtér között jelentősen csökkentené az eljutási időt a reptérre, a Masaryk pályaudvar és a repülőtér között a menetidő 25 perc lenne, Kladnóba pedig a számítások szerint a belvárosból 30 perc alatt lehetne eljutni – most személyvonattal 53 perc, gyorsvonattal pedig 39 perc a menetidő.
A prágai reptéri vasút terve már évtizedek óta az egyik legjobban rezonáló téma Prágában és Közép-Csehországban is. A jelenleg egyvágányú Prága–Kladno vasútvonalat kétvágányúsítják és villamosítják, sőt hat új megállóhely is létesül a vonalon. Prágában például a Holešovice városrészben található kiállítócsarnok szomszédságában is épül új megálló. A vasútvonal kapacitásnövelésének köszönhetően a jövőben akár tízpercenként is közlekedhetnek a járatok Prága belvárosa és a reptér között csúcsidőben. A vasútvonalon a maximális sebesség Prága területén 120 kilométer/óra lesz, azon kívül pedig 160 kilométer/óra. Az érintett szakaszon minden állomást és megállóhelyet is felújítanak. A főváros hatodik kerületében, Praha-Dejvice állomást elhagyva egy alagutat is terveznek. A peremkerületekben pedig P+R parkolókat építenek, ezzel is vonzóbbá téve az ingázást az agglomerációból Prágába. A repülőtér és a belváros összekapcsolásával körülbelül 21 ezer új utast várnak napi szinten, további 18 ezer utast pedig az ingázók hozhatnak.




* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!