A királynő átadta trónját, de csak utasszállításban
Az egek királynője visszaesett a második helyre, legalábbis ami a menetrend szerinti utasforgalmat illeti. Vagyis azzal, hogy az indonéz Garuda néhány napja elbúcsúztatta utolsó 747-eseit, ebben a kategóriában – azért ezt fontos hangsúlyozni – a Jumbók száma 209-re csökkent, míg az A380-asok szolgálatban álló flottája (már leszámítva a Singapore Airlines kisorolt régi gépeit és a forgalomból legalábbis ideiglenesen kivont Air France gépet) 213.
A folyamatok persze nem állnak le, amit röviden úgy foglalhatunk össze, hogy a civil cargo-flottában az „elültöltős”, de az átalakított 747-es teherszállítók is változatlanul népszerűek, az utasszállító Jumbók kivonása viszont tovább folytatódik. Eközben új A380-asok belépése erősen lelassult, tekintve, hogy még mindig nincs a típusra friss megrendelés és az összeszerelési ütemet is visszafogta az Airbus.
A részletek: a Jumbo modernizált nyolcas változatát tovább gyártja a Boeing, a még nem teljesített rendelésállomány azonban jelenleg csak 17 repülőgép, ebből három VIP-változat, a többi mind teherszállító: az utolsó utasoknak szánt 747-est a Korean vette át nyáron. A Delta utolsó 12 utasszállítóját, amelyeket egyébként a Northwest-fúzióból örökölt, még idén repülteti a sivatagi tárolóhelyre, ami nem biztos, hogy egyben végleges nyughely, vagyis temető, mert a jó állapotban lévő példányok közül jónéhányat alakítanak át teherszállítóvá. Egyébként a gépek közül több az elmúlt hetekben a hurrikánok sújtotta karibi térségbe vitt segélyszállítmányokat.
Az Air France, az EVA, az ANA, a Cathay és a Singapore szintén mostanság nyugdíjazta a Jumbóit, a United az utolsó tíz példányát vonja ki, az ünnepélyes San Francisco-Honolulu búcsúrepülés november hetedikén lesz. Viszont még szolgál tovább a 400-asokból is jónéhány például a Lufthansa és a British Airways színeiben, a német társaság a 8-as változatból is vásárolt..
A flottaelemzés szerint az A380-as forgalomba állításakor, tíz évvel ezelőtt a 747-es utasszállítók létszáma még 550 volt, és azóta egyenletesen csökken a számuk. Ugyanakkor az nagyon nem tűnik egyértelműnek, hogy az egyik négyhajtóműves óriást a másikkal helyettesítenék. Néhány légitársaság mindkettőt használja, például a Lufthansa, a British és a Korean. Az Emirates hamarosan forgalomba állítja a századik A380-asát, de egyébként azok a társaságok, amelyek kisorolták a 747-est, többnyire nagy, de kéthajtóműves szélestörzsűeket állítottak, állítanak be helyettük, A350-eseket és B777-eseket. Egyébként az igazi utódként mindkettő esetében a majdani nagyobb változat, a 777X és az A350-1000 ígérkezik a húszas évektől.
Az Airbus jövőre már csak 12, 2019-ben csak nyolc kétszintes utasszállítót tervez átadni, a Boeing 747-es produktuma pedig évi hatra csökken. Az általános kép tehát, noha ezt az európai gyártó erősen kétli, inkább azt mutatja, hogy kevés kivételtől eltekintve, a négyhajtóműves óriások korszaka bealkonyodni látszik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!