A légiipar a széndioxidadó következményei ellen
Legyen vége a kereskedelmi háborúnak: az Airbus és nyolc iparági partnere erre kéri a francia, a német, a brit és a spanyol kormányt.
Mint arról már többször beszámoltunk, a széndioxidadó bevezetése igen komoly ellenállásba ütközött az Unión kívüli régiókból, elsősorban az USA és Kína részéről, de a repüléssel foglalkozó nemzetközi szervezetek, az ICAO és a IATA is globális megoldást sürgetett az egyoldaélú európai intézkedés helyett.
Az Airbus, az Air Berlin, az Air France, a British Airways, az Iberia, a Lufthansa, az MTU Aero Engines, a Safran és a Virgin Atlantic vezetői közös levelet intéztek David Cameron brit, Francois Fillon francia, Angela Merkel német és Mariano Rayon spanyol kormányfőhöz. Ebben arra kérik a négy európai politikust: hassanak oda, hogy az Európai Unió állítsa le az egyre súlyosabb következményekkel járó gazdasági konfliktust, amely az európai emissziókereskedelmi rendszer (ETS) kapcsán egyre élesebben szembeállítja az Uniót Kínával és más országokkal – hangzik az Airbus közleménye.
A kilenc iparági vezető felhívta a politikusok figyelmét: az ETS miatt kilátásba helyezett ellenlépések súlyos következményekkel járhatnak az európai repülőgépiparra.
Számos Európán kívüli állam fenyegeti jelenleg az uniós légitársaságokat különleges adók kivetésével, és végső soron interkontinentális járatengedélyeik felfüggesztésével. Kína emellett kilátásba helyezte, hogy lemondja mintegy 12 milliárd dollár értékű megrendelését, amelyet korábban az Airbus által gyártott repülőgépekre adott. Ha ezt a fenyegetést beváltanák, az európai gyártó mintegy ezer munkahelyet lenne kénytelen megszüntetni a saját üzemeiben, s további legalább ezer magasan képzett szakember is munkanélkülivé válna az Airbus uniós beszállítóinál.
A kilenc európai repülőgép-ipari vezető sürgeti, hogy a jelenlegi kereskedelmi konfliktusokat az Európa Tanács és a nemzeti kormányok igyekezzenek tárgyalásokon feloldani, hiszen a jelenlegi gazdasági helyzetben egy kiélezett kereskedelmi konfliktus rendkívül veszélyes lehet. „Ésszerű kompromisszumot kell találni, mielőtt túl késő lesz” – írták.
Ugyanakkor leszögezték azt is, hogy nem az emissziócsökkentés ellen szólalnak fel, de szerintük ezt a kérdést globálisan kell megoldani az olyan létező nemzetközi repülésügyi szervezetek, mint az ICAO bevonásával.