A legnagyobb Álomgép forgalomba áll, háború: 787 versus A330neo

iho   ·   2018.03.26. 16:15
cim

Az Álomgép fejlesztésének lezárásaképp a Boeing átadta az első 787-10-es utasszállítót a kibocsátó légitársaságnak, vagyis az alapváltozat, a 8-as 2011-es , majd a 9-es 2014-ben történt forgalomba állítása után hamarosan menetrend szerinti járatokat teljesít a leghosszabb, legnagyobb kapacitású variáns is.

A gép kétosztályos elrendezésben 330 utast vihet, ami a 8-ashoz képest plusz 88, a 9-eshez képest plusz negyven ülést jelent, viszont ennek a változatnak kisebb a hatótávolsága, mint a 9-esé, „csak” 12 ezer kilométer körüli. A gyártó felmérései szerint egyébként a típuscsalád felhasználói vonalainak túlnyomó többségét ez a nagyobb kapacitású kéthajtóműves is be tudja repülni.

A gép North Charleston összeszerelő csarnokában (fotók: Boeing)

A szuperhosszú járatok várnak a rövidebb, de nagyobb hatótávolságú 9-esre, amelynek egyik példánya épp most teljesítette első „kenguru-ugrás”, vagyis közbülső leszállás nélküli járatát a nyugat-ausztráliai Perth és London között, és ebből a változatból vette át első gépét nemrég a lengyel nemzeti légitársaság is.

A 10-est kizárólag a Boeing dél-karolinai telephelyén készítik, a Reuters megjegyzése szerint abban a North Charlestonban létesített, hétezer fős gyártóközpontban, ahol a cégnek nem kell szakszervezeti mozgalmakkal számolnia.

A Singapore negyvenkilenc példányt vásárol az altípusból, miközben már üzemelteti a másik két Dreamlinert is, vagyis az első olyan felhasználó, amely mindhárom verziót forgalomba állítja. Az első 10-est egyébként papír szerint már korábban átadták, de hírek szerint a gyártás helyszínén zajlottak a szükséges átképzések az altípusra, azért maradt a gép mostanáig még Dél-Karolinában.

A ceremónia háttere, természetesen maga az első forgalomba álló 10-es

A leghosszabb Dreamliner jelenlegi rendelésállománya 171 gép, ez lassan közelíti az európai konkurens típus, az A330neo kétszázon felüli lekötési mennyiségét, a már átadott 787-esek száma összesen 663, a most hátralévő legyártandó mennyiség 639 gép.

A Boeing-Airbus csatának fontos fejezete lehet az a még nem hivatalos jelentés, hogy az American Airlines lezárta tárgyalásait az Airbus A350, illetve az A330neo megvásárlásáról, és feltehetően ennek a kategóriának a flottafrissítéséhez szintén 787-eseket rendel majd. Ezekre a szélestörzsű európai gyártású gépekre még a US Airways adott szándéknyilatkozatot, azelőtt, hogy beolvadt volna az American-be.

A leghosszabb 787-es sokak szerint egyben a legszebb is

Az A350-esek leszállítása már tavaly és tavalyelőtt beindult volna, de a légitársaság felfüggesztette a folyamatot, majd idén év elején jelezte, a verseny a továbbiakban a Dreamliner és a 330-900 között dől majd el, és noha a mostani közlemény még úgy fogalmaz, hogy nincs végleges döntés, az Airbus is elismerte, hogy a tárgyalások lezárultak.

A történetet persze bonyolítja, hogy az AA mekkora összeget kell, hogy fizessen az európaiaknak a visszalépésért, miközben az American elnöke, Robert Isom úgy nyilatkozott, hogy az elöregedő 777-esek és 767-esek szerepét leginkább a Dreamlinerek vehetnék át, és egy 22 gépes típust a légitársaság nem tud profitképesen üzemeltetni. A 787-esből ugyanakkor az American év végéig már negyvenet repültet, és opciós lekötése van további 52-re. Ugyancsak az amerikai típusra váltotta megrendelését nemrég a Hawaiian, amely korábbi tervek szerint a kisebb 800-as A330neo-ból vásárolt volna.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek