A RAF 95 éve a Cameltől a Typhoonig

iho   ·   2013.04.02. 17:30
cim

David Lloyd George miniszterelnök hozta meg a döntést, V. György király adta ki 1918 április elsején a rendeletet, de valójában  először Jan Smuts tábornok ismerte fel: szükség van arra, hogy a brit repülőcsapatok önálló haderőnemként nézzenek szembe az olyan fenyegetésekkel, mint a német Zeppelin léghajók támadásai London ellen.

Az első világháború egyik alaptípusa, a Camel

A RAF 95 éve a Royal Naval Air Service és a Royal Flying Corps összeolvadásából született, egyben elismeréseként annak is, mennyire döntő szerepe van a katonai repülésnek a szigetország védelmében. A RAF megemlékezése szerint ezt a történelmi igazságot demonstrálta a légierő megszületésekor a Sopwith Camel, amely az első világháborúban a szövetséges hatalmak legsikeresebb vadászgépe volt, és napjainkban az első számú harci gép, a Eurofighter Typhoon, most ezek a vadászok őrzik az Egyesült Királyság légterét a nap huszonnégy órájában, az év 365 napján, olvasható a légierő honlapján.

A Spitfire volt az egyik legfontosabb eszköz a szigetország védelmében a II. világháború idején

A RAF-ból 1939-ben a tengerészeti légierő, a Fleet Air Arm visszatért az Admiralitás parancsnoksága alá, ugyanakkor hamarosan maga a szigetország változott akkori megfogalmazások szerint egyetlen óriási repülőgéphordozóvá: elmondható, hogy az egész II. világháború végkimenetelét meghatározta, hogy miután a Luftwaffe nem tudta megtörni a RAF ellenállását, a német hadvezetés le kellett, hogy mondjon Nagy-Britannia megszállásáról.

A hidegháborús V-bombázók egyike, a Vulcan

A légierő a második világháború után drasztikus csökkentéseken esett át, de megtartotta erejét, a V-bombázók stratégiai tényezőkké váltak a a hidegháború idején.

A Királyi Légierő közleménye kiemeli: a légtér feletti ellenőrzés ma is bármilyen katonai hadművelet sikeréhez, hiszen enélkül a katonák és a tengerészek védtelenek lennének az ellenséges fenyegetéssel szemben.

Tornado Afganisztánban: ez a típus elsősorban földi támadóként és felderítőként dolgozik

A RAF közleménye kiemeli a Merlin és Chinook helikopterek szerepét az afganisztáni hadszintéren a földi erők gyors mozgatásában és a sebesültszállításban, miközben a légierő Tornado harci gépei a földi támasdó és felderítő szerepkört töltik be, de említi a közlemény a Sentry és Sentinel „égi szemeket és füleket”, amelyek a döntéshozók számára biztosítanak létfontosságú információkat.

A RAF közleménye idézi Nagy-Britannia jelenlegi miniszterelnökét is, David Cameron úgy jellemezte a Királyi Légierőt, mint ami „teljességgel alapvető” a nemzet számára.

A királyság légterét a Typhoon századok őrzik

Az évforduló kapcsán azonban érdemes azt a sokat emlegetett mondatot is ideidézni, amit egy másik miniszterelnök, Winston Churchill mondott az angliai légicsatáról és a RAF-ról: „a háborúk történetében még soha nem tartozott hálával ilyen sok ember, ilyen kevésnek”.

827 gépével a Royal Air Foirce a legerősebb légierő az Európai Unióban, és a második legerősebb az amerikai után a NATO-ban.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Logisztika Jogi osztály

Továbbra is kihívást jelent a Brexit a logisztikában?

iho.hu   ·   2024.10.23. 16:45

A Brexit hatása az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti kereskedelemre, és ezzel egyidejűleg a kapcsolódó logisztikai folyamatokra négy év elteltével is érezhető. A folyamatosan bevezetett új szabályozások, megnövekedett költségek és a határátkelési eljárások bonyolultsága jelentősen megnehezítik a vállalkozások működését.