A Reptár új kincse: a Li-2-es
A 903/HA-LIS teljes története a légierőtől a Malévon, Pécsen, a Goldtimer Alapítványon át Szolnokig.
A szolnoki katonai repülőtérnél lévő régi Repülőmúzeumból két részletben, két éjszaka, közúton szállítottak át a RepTárba egy ikonikus szállítógépet. A Li-2-esnek külön vitték a törzsét majd a szárnyát, a RepTártól kapott tájékoztatás szerint hamarosan megkezdődik a gép összeszerelése és felújítása.
Mint ezt a Goldtimer Alapítvány (a világon az egyetlen) repülőképes) Li-2-esének kapcsán is többször megírtuk, a típus az amerikai Douglas gyár egész légiközlekedést forradalmasító DC-3-asának az orosz licensz-változata. A világháborúban kulcsfontosságú volt a szövetségesek logisztikájában és egyes támadó hadműveletekben is a gép katonai szállító változata, a C-47-es, majd Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a háború utáni légiforgalomnak ez volt az alapgépe.
Hasonlóképp a Li-2-es révén született újjá a romokon a polgári repülés Közép- és Kelet-Európában is, Magyarországon először a Maszovlet, később a belőle alakult Malév első „igazi” utasszállítója volt, amellyel beindult a belföldi majd a nemzetközi légiforgalom, a típust a légitársaság egészen 1964-ig használta. A honi légierőben 1975-ig repülték a Teve néven becézett megbízható gépeket.
A RepTárba most átszállított példányról a szolnoki sajtóanyagban a következő olvasható: „A RepTárban kiállításra kerülő Li-2T-t, 1952-57 között a Magyar Néphadsereg alkalmazta, majd 1957-ben a MALÉV gépparkjába került, HA-LIS lajstromjelzéssel. 1964-es selejtezését követően a pécsi vidámparkban állították ki, ahonnan a Szolnoki Repülőmúzeumba került 2006-ban. Szolnokon visszakapta eredeti katonai zöld festését és a 301-es oldalszámát". A RepTár Facebook-oldalán ezt egy félmondattal úgy egészítették ki, hogy a szolnoki múzeumba kerülésekor, tehát 2006-ban „a GTA-nak köszönhetően – visszakapta eredeti katonai zöld festését és a 301-es oldalszámát.”
Nos a GTA, vagyis a Goldtimer Alapítvány szerepe ennél azért több volt, mint ahogy az eredeti sajtóanyagban nem, csak a Facebook-bejegyzések egyikében szerepel, hogy ők repültetik immár húsz éve a világ egyetlen repülőképes Li-2-esét. Az alapító Fedő Károly az iho.hu-nak elmondta, a HA-LIS-t a pécsi önkormányzattól valójában a Goldtimer kapta meg 2004-ben, és a gépet ötmillió forintos költséggel Budaörsön az Alapítvány újította fel.
Majd azért került Szolnokra, mert a Goldtimer az addig ott lévő, repülőképessé felújított HA-LIX helyébe adta át ezt a gépet, hogy a Repülőmúzeum ne maradjon a fontos típus nélkül. A gép tulajdonosa tehát ezután is az Alapítvány volt, amely tavaly egyezett meg a Hadtörténeti Múzeummal a HA-LIS átadásáról. Remélhető, hogy a 301/HA-LIS „hivatalos” története kiegészül majd ezekkel a fontos mozzanatokkal, ha a Li-2-essel ismerkednek a RepTár nézői.
A gép megérkezése egyébként nagyonis bíztató abból a szempontból, hogy a régi szolnoki Repülőmúzeum további más kincsei is átkerülnek majd a mostani méltó környezetbe. A RepTár holnapján lévő térképen egyébként sötétre még nem satírozott sziluettként szerepel a Li-2-es is, amely a „külső kiállítótérben a spotter torony melletti betonkockán találta meg a helyét”.
Ilyen, még nem sötét sziluettek azt mutatják, hogy valamikor a RepTárban lesznek láthatók más szolnoki kincsek is a Repülőmúzeumból.
A kommentelők között volt, aki azt kérdezte, sor kerül-e egy ugyancsak ritka típus, az Il-28-as bombázó vagy akár az egykori Malév utasszállító, a Tu-134-es átszállítására, ezek sziluettje a térképvázlaton egyelőre nem látható.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!