A Ryanair meg kell, hogy változzon, üzenik a sztrájkolók

iho   ·   2018.08.10. 08:00
cim3

Gyakorlatilag fél Európára, a kimaradások szerint szinte az egész kontinensre terjed ki a Ryanair pilótáinak sztrájkja. A német, írországi, németországi, belgiumi és svédországi repülőszemélyzetekhez végül a hollandok is csatlakoztak, Hollandiában ugyanis elég 12 órával előbb bejelenteni a munkaügyi akciót. A tiltakozás a társaság vezetése szerint a jelenleg is zajló tárgyalások miatt okafogyott, a pilótaszervezetek szerint azonban a menedzsment nem hajlandó érdemi alkura, azzal, hogy nem megy bele olyan változásba, ami a Ryanair munkaerővel kapcsolatos költségeit emelné, és úgymond változtatna a társaság üzleti modelljén.

A pilóták követelései ugyanakkor nem egyszerűen béremelésre vonatkoznak, ahogy a hollandok a maguk közleményében fogalmaznak: a vállalati kultúra változását akarják, a Ryanair alkalmazottak jogainak garanciáit. Alapvető, hogy a hollandiai pilótákra a hollandiai munkajogi szabályok legyenek érvényesek, köztük az, hogy anyagi következmények nélkül jelenthessenek beteget.

Visszatérő kifogás, hogy a személyzetek tagjainak a betegségükre vonatkozó orvosi igazolást személyesen kell bejuttatniuk a vállalathoz, emellett olvashatók az alacsony bérekre vonatkozó kitételek, illetve az is, hogy a pilóták még egy üveg ásványvízért is ugyanúgy kell, hogy fizessenek, mint az utasok, ez nyilván nem azért fáj, mert nincs rá pénzük, de jelzi azt a tendenciát, hogy a cég a saját személyzetén ugyanúgy próbál megtakarítani, mint az utasain...

Ryanair Must Change – a Ryanair meg kell, hogy változzon, ez kontinens-szerte a tiltakozók szlogenje.  Ebbe nyilvánvalóan beletartozik maguknak a pilótaszervezeteknek a státusza: a tavalyi első komoly munkaügyi konfliktus és sztrájkfenyegetés kényszerítette rá egyáltalán a Ryanair főnökségét, hogy több évtized után elismerje ezeknek az érdekvédelmi szervezeteknek a létezését és fellépésük jogosságát, hiszen akkoriban még olyan nyilatkozatok is elhangzottak felelős társasági főnökök szájából, hogy a szakszervezeteket a konkurensek hozták létre és mozgatják. A német pilóták ehhez képest most 96 százalékban szavazták meg a leállást, a spanyol Ryanair-pilóták hírek szerint nem sztrájkolnak, de beperlik a társaságukat, miután az egy éve zajló tárgyalásoknak nem volt eredménye.

A cég részéről azzal érvelnek, hogy a német pilóták például kiváló munkakörülményeknek örvendhetnek, a kapitányok évi bére közelíti a 190 ezer eurót, év elején húsz százalékos emelést kaptak, a jövedelmük a Norwegian hajózókhoz képest 20, az Eurowingséhez képest 30 százalékkal magasabb. A szakszervezet azt mondja, a valóságos kapitányi kereset ennél jóval alacsonyabb, évi 160 ezer euró.

2017 őszén, amikor a tiltakozási hullám amiatt robbant ki, hogy a cég nem akarta kiadni az arra az évre szóló kötelező szabadságokat, végülis megoldódott, és így nem volt sztrájk a karácsonyi csúcsforgalomban. Most viszont pénteken a nyári turistaszezon tetőpontján okoznak komoly kiesést. A leállás péntek hajnali háromtól egy perc híján huszonnégy órán át tart, a hollandok belépéséig négyszáz körüli járat törlését jelentette, a Ryanair minden hatodik mai repülését, ami legalább 70–75 ezer utast érint.

A menedzsment jelezte, az érintett utasok visszakaphatják a jegy árát vagy átkönyvelik a jegyüket más, későbbi járatokra, egyes szakértők szerint a társaságnak kötelessége lenne más légitársaságok járataira juttani jegyet a törölt járatok utasainak. A kárpótlásról megoszlanak a vélemények, a jelenlegi szabályozás szerint azonban, mint azt nemrég, épp a Ryanair-nél tervezett sztrájk kapcsán, portálunknak Sipos Attila légijog-szakértő elmondta: „ha a társaság időben és megfelelő módon értesítette az utasokat, akkor  a sztrájkból eredő, az utas oldalán keletkezett károkért nem kell helytállnia”. Nyilván ezek után az lesz a vita tárgya, hogy vajon ha a légitársaság alkalmazottai bizonyos esetekben csak egy nappal a sztrájk előtt jelentik be a leállást, az mennyire számít vis maiornak.

Végül, ami Budapestet illeti, az első törölt járat a berlini, nem lesz Nürnbergbe induló gép, és elmarad a Brüsszel-Charleroi járat is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek