A termes kocsik vannak soron az IC+-projektben
Nyolcvanhat jármű forgóvázaihoz és fékrendszereihez már talált beszállítót a MÁV-Start.
A húsz nemzetközi és hetven belföldi, többcélú teres és első osztályú IC+-kocsi gyártásának belindítása után a vasúttársaság újabb fejezetet nyitott az IC+-programban: a termes verzióból belföldi kocsiflottát akar létrehozni. Ennek érdekében még tavaly ősszel írt ki nyílt közbeszerzést összesen nyolcvanhat másodosztályú, termes IC+-kocsi forgóvázaihoz és fékrendszereihez a MÁV-Start Zrt.
Döntés nemrég született: a nemzetközi tenderfigyelő alapján a Siemens Mobility Kft. és az ausztriai Knorr-Bremse GmbH közös konzorciumát választották győztesnek, mely a tenderen szintén induló ukrajnai Krjukovszkij vagongyár (Krjukovszkij Vagonzavod) ajánlatát múlta felül. Az üzlet értéke nettó 34 millió 82 ezer 104 euró, plusz alvállalkozó várható bevonása miatt további nettó 50 ezer 600 euró, vagyis jelen árfolyamon összesen körülbelül 12,3 milliárd forint.
A kiírás alapján az interoperábilitási (TSI) követelményrendszert kielégítő, másodosztályú, termes vasúti személykocsikhoz a Siemens Mobility-nek járművenként egy kézifékes és egy kézifék nélküli, legalább kétszáz kilométer per órás névleges sebességre alkalmas, légrugós kivitelű futó forgóvázat (összesen tehát 172-t) kell szállítani, a Knorr-Bremse pedig a járművekbe épített komplett fékrendszerek alkatrészeit, a flexball vezetékeket, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokat (dokumentáció, mérnöki támogatás, üzembehelyezési szolgáltatás, oktatás) nyújtja.
Az IC+-program első állomásaként két termes, nemzetközi forgalomra tervezett kocsit gyártott le a Szolnoki Járműjavító 2012–2013-ban. A prototípus járművek számos tesztet és engedélyezési procedúrát követően 2014-ben állhattak forgalomba. A sorozatgyártás azonban csak 2017-ben indult meg: 2018–2019 során tíz termes és tíz többcélú teres, nemzetközi forgalmú járművet építettek meg. 2019-ben újabb nagy lépést tett a projekt: összesen hetven (35 többcélú teres és 35 első osztályú) belföldi forgalomra kitalált kocsira írtak ki beszállítói közbeszerzéseket; még azon az éven meg is kezdődött a termelés. Az ötvenedik IC+ 2020 végén, az első 1./1+ osztályú jármű pedig 2021 tavaszán gördült ki Szolnokról. A gyártási fázis jelenlegi következő állomása a belföldi termes flotta létrehozása. A járműcsalád része lesz hamarosan a vezérlőkocsi is, amelynek terveivel nemrégiben készültek el.
(Nyitókép forrása: MÁV-Start Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!