A vasút kaphat közpénzt, a repülőtér miért nem?

iho/repülés   ·   2012.06.22. 18:00
aci__cim

Éles kritika hangott el az európai repülőterek szervezetének évi közgyűlésén az ACI Europe elnöke részéről, az európai döntéshozóknak címezve. A madridi tanácskozáson Declan Collier, a szervezet vezetője, egyben a London City Airport vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy az európai repterek hálózatával szemben folytatott uniós politika folytatása Európa egészének gazdasági kilábalását veszélyezteti.

Collier sürgette a döntéshozókat és politikusokat: vegyék már észre, hogy ami most zajlik, az nem egy szokásos gazdasági recesszió, tehát nem lehet a helyzetre a szokásos módon válaszolni. Az elnök elsősorban az állami támogatások tilalmát bírálta: közel 500 európai repülőtér számára jelent egyre nehezebb helyzetet, hogy a szabályok nem engedik közpénzek felhasználását a repülőtéri infrastruktúra fejlesztésére. Az Európai Bizottság úgy látszik azt hiszi, hogy a repülőterek teljes kiadásukat fedezni tudják a felhasználók befizetéseiből, és majd ezek a bevételek gerjesztik a maánbefektetéseket: ez a logika Collier szerint nem számol a társadalmi és gazdasági realitásokkal. Sok regionális repülőtér létezése a közfinanszírozáson múlik, és csak ennek révén képes fenntartani a régió kapcsolatait a világgal.

Ha az európai reptérfejlesztés lemarad, Európa is lemarad

A repülőterek között egyre erősebb a verseny, az induló légitársaságoknak adott kedvezmények és a fejlesztési beruházások szélesebb kontextusban vizsgálandók – jelentette ki az ACI Europe vezetője, és rögtön rá is tért, mi ennek a lényege: az európai repterek hátrányos helyzete a vasúttal és a nem-európai konkurenciával szemben. A vasúti szektor minden évben 42 milliárd eurónyi közpénzt kaphat. Európán kívül az Egyesült Államokban például bőven jut közpénz fejlesztésre, Ázsiában az államkapitalizmus feladata a repülőterek megerősítése, amelynek révén ezek a repterek globális jelentőségűekké fejlődnek.

Az európai gazdaság fokkozott függése a világgazdaságtól stratégiai szerephez juttatja a légikikötőket a fejlődésben. „Nem mennek az emberek vonattal Sao Paoloba, Sanghajba vagy Bangalore-ba, hogy üzleteket kössenek” – mondta nem kis iróniával a szervezet elnöke. Ehhez képest az éjszakai repülési tilalmak Németországban, a brit reptérfejlesztések megrekedése Európát a légiközlekedés megbénulása felé viszi, ami azt jelenti, hogy a kontinens nem lesz képes kihasználni az ebben rejlő fejlődési lehetőségeket.

Még meg sem nyitott az új berlini repülőtér, már megtiltották az éjszaki repülést

Ráadásul a repülőterek a lokális gazdaság centrumai egyben, sokszor a legnagyobb munkaadók,  és további sokmillió munkahelyet generálnak közvetve egy-egy régióban. Collier a helyzet megváltoztatása érdekében partnerséget javasolt a kormányok, a regulátorok és az iparág képviselői között.

Kapcsolódó hírek