A világ leghosszabb függőhídja épülhet meg az olasz csizma és Szicília között

MTI/iho   ·   2025.08.07. 09:00
olasz_hid_szicilia

A bő tizenhárom és fél milliárd eurós projektre a napokban bólintott rá az olasz kormány. A műtárgynak köszönhetően a jelenleg komppal történő, legalább két–három órás átkelési idő tizenöt percre rövidülhet.

A Giorgia Meloni miniszterelnök vezette gazdasági és fejlesztési programbizottság bejelentette: elfogadta az az olasz félszigetet Szicíliával összekötő híd végleges tervét, amely a világ legnagyobb függő szerkezete lesz.

A gazdasági és fenntartható fejlődésért felelős minisztériumközi bizottság (Cipess) közleményben hangsúlyozta, hogy stratégiai jelentőségű infrastrukturális beruházásról van szó a déli térségek fejlesztése és az egész ország számára. A Messinai-szoros két partja közötti híd építési költsége 13 milliárd 532 millió eurót tesz majd ki, az összeget közpénzből fedezik, többek között a tavalyi és az idei költségvetésből.

A projekt 1971 óta szerepel napirenden, de 2022-ben Giorgia Meloni kormánya indította újra. A világ leendő leghosszabb, 3300 méteres függőhídján a tervek szerint mindkét irányba többek között három-három sávos autóút, valamint vasútvonal vezet majd; óránként hatezer jármű és napi kétszáz vonat áthaladásával számolnak. A híd calabriai és szicíliai oldalán további negyven kilométernyi bekötőútrendszert akarnak építeni, mely a térség autósztrádáival teremt majd kapcsolatot. A hajók áthaladását is lehetővé tevő, hetvenkét méter magas szerkezet két hídfőjénél egy-egy, közel négyszáz méteres tartótornyot emelnek. A híd a tervek szerint óránkénti több mint kétszáz kilométeres erősségű szélnek, valamint a Richter-skála szerinti több mint hetes erősségű földrengésnek is ellen tud majd állni.

A munkálatokkal egyidőben új, nagysebességű vasútvonalak létrehozásával fejlesztik tovább a dél-olaszországi közlekedési hálózatot.

Matteo Salvini infrastrukturális és közlekedési miniszter a Cipess döntését kiindulási pontnak tartja a munkák elindításához, és úgy véli, egy ekkora infrastrukturális beruházás fejlődési motorként hat majd az egész olasz gazdaságra. Elmondta, az építkezési munkák akár már október előtt megkezdődhetnek, mivel a Cipesst követően már csak a számvevőszéknek kell rábólintania a projektre. Ha a munka minél előbb megindul, a műszaki szakértők számításai szerint 2032-ben vagy 2033-ban lehet majd első alkalommal áthaladni a hídon.

Jelenleg a calabriai Villa San Giovanni és a szicíliai Messina közötti átkelés komphajókkal történik, ami járművel vagy vasúttal legalább két–három órát – gyakran ennél is többet – vesz igénybe, a hídon keresztül viszont tizenöt perc alatt meg lehet majd tenni az utat.

Az óriásprojektnek azonban számos ellenzője akad. A helyi föld- és ingatlantulajdonosok tiltakoznak az építkezés miatti kisajátítás ellen, a környezetvédő szervezetek, közöttük a Legambiente, a Greenpeace és a WWF pedig a kormány költséges hazárdjátékának nevezték a híd megépítését. A legnagyobb olasz szakszervezet, a CGIL szerint az országnak más, a hídnál sokkal fontosabb közmunkákra van szüksége.

(Nyitóképünkön a leendő függőhíd látványterve. Kép forrása: olasz Infrastrukturális és Közlekedési Minisztérium / mit.gov.it)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek