AERO 2022: Magnus bemutatkozás a sokféleség jegyében

Maron Szilárd Ákos   ·   2022.04.28. 15:00
IMG_9515rs

Sok az érdeklődő a Sentinel körül. A 212-es megkapta az amerikai engedélyt a dugógyakorlatokra. Pezseg a GA-élet, rengeteg a remek kisgép, komoly eredmény feltűnni köztük...

Ezt az áprilisi hetet Friedrichshafenben végre nem akadályozza a járvány. Több, mint hatszáz kiállító harmincöt országból, a látogatók száma várhatóan több, mint 33 ezer lesz, és ki ne felejtsük, ott van a hangárokban, csarnokokban mintegy hatszáz újságíró is. Köztük portálunk tudósítója, aki először a legfontosabb magyar résztvevő standját kereste fel.

Tegyük hozzá rögtön: a General Aviation Európában mindenképp legnagyobb, de a világon is nagyon jelentős gyülekezetében, annyi szépvonalú kisgép, annyi kompozit-madár közepette, komoly siker, ha egy magyar cég konstrukciója is figyelmet képes kelteni.

A pécsi székhelyű Magnus Aircraft Zrt. igen fontos hírrel érkezett a 2022-es AERO Friedrichshafen légiközlekedési expóra: az FAA jóváhagyta a nagy jelentőségű Spin Recovery feladatsort, amely 250 tesztből áll, ezáltal lehetséges mostantól a Fusion 212-essel a vészhelyzeti szituációk gyakorlása, valamint dugóhúzók végrehajtása is. Mint ismert, ez a repülőkiképzés egy fontos ága, ami arról szól, hogy a pilóták legyenek felkészítve rendkívüli repülési helyzetekre. A szakmában igencsak ritka, amikor egy repülőgép három fordulattal veszít a magasságából percenként ezer lábat, de a Magnus 212-ese, amit az expón is meg lehet tekinteni, erre is képes.

A Magnus következő típusa, az előző modell (212) továbbfejlesztett változata a Fusion 213 kifejezetten a kisgépes oktatási célokra, kiképzésre kelt életre, az UL helyett immár az LSA kategóriában. Újdonságnak számítanak az íves, kompozit anyagból készülő futószárak, amik sokkal strapabíróbbak, rugalmasabbak is, mint az alumíniumból készültek. Nagyon fontos, hogy jól bírják a terhelést, hiszen a pilótanövendékek egyik leggyakoribb hibája a leszállásnál az, hogy a futóművet odacsapják a pályához. A speciális kompozit kialakítás miatt ezekkel a futóművekkel az oktatók, akadémiák, klubok sokáig számolhatnak a jövőben.

A szárnyakba plusz tartályokat helyeztek, ez többletkapacitást jelent az előző típushoz képest, repülhető távolságban is. Továbbá javítottak az ergonómián a belső térben, a kilátás is sokkal jobb lett az új típusban.

Sokoldalú repülőgép, speciális feladatokra

Az expo egyik legérdekesebb repülőgépe kétségtelenül a Magnus standjánál (B3-301) található, amelynek felhasználása igazán sokrétű, szinte mindenhol bevethető. A Fusion család legkülönlegesebb tagjáról, a Sentinelről (Őrszem, Megfigyelő) Tarány Regina, a cég marketingért felelős vezetője és Boros László vezérigazgató beszélt.

– A gép ultrakönnyű, halk, gyors, a radaroknak szinte láthatatlan – kezdte a repülőgép bemutatását Regina, – ez a matt festéssel kombinálva jelentősen nehezíti a repülőgép földről való detektálását. Kiválóan alkalmas a gép kormányzati, rendfenntartói, határrendészeti, felderítési, sürgős szállítmányozási feladatok ellátására. Az első felhasználó Nigéria lesz, nemcsak a hadsereg, hanem a parti őrség is, egyfajta „SAR”- (Seach and Rescue) eszközként.

A full HD felbontású kamerával igen hatékonyan lehet a levegőböl követni az eseményeket. A nagy felbontású, kiváló hőkamerának köszönhetően éjszaka is minden gond nélkül lehetséges a felderítő akció, ha éppen arra van szükség. A Sentinelt „kizárólag csak a megfelelő partnereknek” értékesítik a jellege miatt, mondták el a Magnusnál, miközben tapasztalhattuk, az igazán különleges repülőgép iránt a kiállításon, fórumon is hihetetlenül nagy volt az érdeklődés.

A magyar légiipari fejlesztések, magas minőségben

– A Magnus Aircraft Zrt. az a magyar cég, ami más, igen neves, nívós gyártókkal is fel tudja venni a versenyt, ez pedig egy alig egy évtizedes vállalattól igen figyelemre méltó – értékelték a pécsiek a vállalkozás jelenlétét Friedrichshafenben. Igen fontos a Magnusnak, hogy a működés transzparens legyen. Ez a vállalat meg tudja mutatni a nagyvilágnak, hogy Magyarországon igenis vannak jó légiipari fejlesztések, a lehető legmagasabb minőségben, hangsúlyozták a Magnus képviselői. Olyan repülőgépek gyártása, tervezése zajlik, amik időtállóak, utat mutatnak a jövő felé, egyben a fenntartásuk gazdaságos, és bármikor lehet rájuk számítani. „Mi azt szeretnénk, hogy az elért eredményeink, sikereink alapján ítéljenek meg minket.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.