Afrika megint vádol: agyelszívás, járatelszívás

iho/repülés   ·   2011.07.26. 18:00
Ethiopian_Airline_cr

Ismét ingerült hangú nyilatkozat látott napvilágot az Afrikai Légitársaságok Szövetségének főtitkára részéről. Elijah Chingosho az európai és közelkeleti repülési vállalkozások inváziójáról beszélt, amelyek hátrányos megkülönböztetésben részesítik az afrikai partnereket, amikor megszerzik a repülési jogokat. Ugyancsak súlyos váddal illette Chingosho azokat a közelkeleti cégeket, amelyek szavai szerint nagyszabású szakembercsempészettel gyengítik az afrikaiakat.

Az Air Transport World a szövetség adatait idézi, miszerint az afrikai légitársaságok a földrészt érintő interkontinentális forgalomban a heti üléskapacitásból csak 40 százalékkal, 9748 üléssel részesülnek, a többi 14505 ülést más légitársaságok  repültetik Afrikába és Afrikából. A közelkeleti-afrikai relációban még rosszabb az arány, az afrikai társaságok 401, a nem afrikaiak 909 járatot üzemeltetnek hetenként.

Járatérkezés, valahol Fekete-Afrikában

„Nem értjük, hogy az olyan légitársaságok, mint a Quatar és az Emirates, hogyan juthatnak hozzá bizonyos afrikai országokban a járatnyitáshoz, miközben az afrikai légitársaságok elé akadályokat gördítenek? Ha az Emirates naponta repülhet Afrikába, ezt miért nem teheti meg egy afrikai társaság?” –  tette fel a kérdést Elijah Chingosho, aki egy Nairobiban tartott konferencián adott interjúban arra is felhívta a figyelmet, hogy az agyelszívás milyen súlyos következményekkel járhat az afrikai légitársaságokra nézve. Egy Abu Dhabiban működő karbantartó cég például egyetlen hét leforgása alatt 17 szakképzett alkalmazottat vitt át magához az Ethiopian Airlines-tól. A légitársaságok komoly pénzeket fektetnek ezeknek a szakembereknek a képzésébe,  az elszívásuk pedig komolyan veszélyezteti egy-egy légitársaság üzemelését – állította az afrikai társaságok szövetségének vezetője.

Egy hét alatt 17 szakembert szívtak el az Ethiopiantól

A főtitkár a kis és nagyvállalatok színfalak mögötti megegyezéseit is hibáztatja, amiért nem működik mindkét oldalra nézve megfelelően a néhány éve elhatározott liberalizálási rendszer. Ugyanakkor azt állította, hogy az Unió politikája a veszélyesnek minősített afrikai társaságok feketelistára tételével semmiben nem segíti a repülésbiztonság javítását. Sok részvényes szerint - mondta  Chingosho – „a nagyszámú afrikai légitársaság tiltólistára tétele valójában a francia kormány kereskedelmi akciója a francia légitársaságok védelmére.”

Mint korábbi repülésbiztonsági összefoglalónkban megírtuk, a tízmillió repülésre jutó halálos áldozatokat követelő balesetek számában  Afrika 47,7 eseménnyel toronymagasan vezet. A legutóbbi súlyos balesetek egyike is Afrikában, a Kongói Demokratikus Köztársaságban történt.

Egy kongói baleset

Kapcsolódó hírek