Afrikai vevő a Boeing óriására?
635 millió dollárt fizet az Arik Air két 747-8I típusú gépért. Az üzletet most jelentették be, miután korábban csak annyit lehetett tudni az amerikai gyártó weboldaláról, hogy ismeretlen vevő rendelte meg a gépeket.
A légitársaság tulajdonos-elnöke, Sir Arumemi-Johnson arra emlékeztetett, hogy Afrika a világ egyik legdinamikusabban fejlődő légiközlekedési régiója, és az Arik számára is fontos a felkészülés a várhatóan növekvő igényekre. „A 747-8 nagyon is beleillik hosszú távú terveinkbe: a növekvő üzemanyagárak közepette a nagysága révén erősen javítja a gazdaságosságot” – tette hozzá a légitársaság tulajdonosa az üzlet bejelentésekor.
Az Arik Air Nigéria leggyorsabban növekvő magán légitársasága, de illik ezt a megrendelést a kellő óvatossággal kezelni. A légitársaság például 2007. áprilisában három 787-9-es és két-két 777-200 LR illetve 777-300ER repülőgépet rendelt meg. Három 777-300ER és hét 737-800-as megrendelését sokkal kevésbé látványosan ugyan, de 2011. júniusában törölték – csakúgy, mint még ebben az esztendőben két Bombardier Dash 8 Q400-as és egy Airbus A330-200-as megrendelését is.
2011. márciusában a társaság egyetlen A330-200-asát, az 5N-EIA lajstromjelű gépet foglalták le a dél-afrikai Johannesburgban. Az Arik egyszerűen nem fizette ki a gép lízingdíját, így a tulajdonos, az írországi Amentum Capital a bíróság segítségével visszavette a Lagosból érkezett gépet.
Júliusban szintén nem fizetés miatt ragadt a súlyosan eladósodott légitársaság egy Boeing 737-700-as gépe napokra Dakarban. Ekkor a hírek szerint már csak a nigériai légügyi hivatalnak 2 millió nairával (12500 dollárral).
Augusztus 10-én a nigériai Kano városában, a Mallam Aminu-Kano Nemzetközi Repülőtéren nem kapott felszállási emgedélyt az Abujába készülő 729-es járat. Az utasokkal teli gépet bírósági végzés alapján lefoglalták: az Arik egy partnere felé tartozott egymillió narikkal (6250 amerikai dollár), melyet nem fizetett ki, így jogi úton hajtották be a kérdéses összeget. Az akció után az Arik Air megegyezett a pereskedő céggel.
Az igencsak zilált pénzügyi helyzetű társaság érdekes mód eddig tehát csak egyetlen nagy hatótávolságú utasszállítót repültetett (már amikor repülhetett a gép), az 5N-EIA lajstromjelű A330-200-ast. Viszont a rendelési listáján ott van még két, ugyancsak interkontinentális járatokra használatos Boeing 777-300ER, sőt, hét B-787-9 Dreamliner is. A flotta gerincét jelenleg 9 Boeing 737-700-as és 4 737-800-as alkotja, de a rendelésállomány itt is tekintélyes, még nyolc 800-as csatlakozik az eddigi középhatótávolságú gépekhez.
A meglehetősen tarka gépállományhoz tartozik még négy Bombardier CRJ900-as, illetve ugyanennek a gyártónak két Q-400-as turbopropja, valamint egy Raytheon 125-800-as kisutasszállító.
A General Electric GEnx-2B hajtóművekkel felszerelt óriásgépek eladása a Boeing számára azért különösen fontos , mert a meghosszabbított törzsű, nagyobb teherbírású és ugyancsak nagyobb hatótávolságú Jumbo-továbbfejlesztésből eddig főképp a teherszállító változatot fogadta élénken a piac, a személyszállító 8I kevésbé volt vonzó a légitársaságoknak.
A bejelentés nyilván azért is jön jól most az amerikai gyártónak, mert az elmúlt hetekben az új óriásgépekkel kapcsolatban inkább az a kellemetlen hír uralta a médiát, hogy a Cargolux kissé botrányos körülmények között visszamondta első két 747-8F teherszállítójának ünnepélyes átvételét. Mint kiderült, elsősorban a hajtóművek teljesítményével volt elégedetlen a megrendelő.