Airbus-főnök az A380-asról: lesz-e igazi neo-óriás?

iho   ·   2015.07.21. 08:45
cim

2020 és 2025 között állhat forgalomba a „szexibb”, javított Superjumbo, mondta az Airbus elnök, és mindezidáig ez a leghatározottabb kijelentés a témában a gyártó felől. Ami viszont még mindig nem a hivatalos döntés: Fabrice Bregier a Sunday Timesnak adott interjúban biztosnak mondta az A380neo megszületését, de mint az interjúból és az utólagos korrekcióból kiderül, még azt sem döntötték el, hogy ez a modernizált kiadás kap-e új hajtóművet.

Az egyik gyári példány bemutatója a párizsi szalonon

Bregier az Airbus már korábban ismert érveit pendítette meg arról, hogy a tizenöt évenként megduplázódó légiközlekedési igényt nem lehet dupla annyi géppel kiszolgálni: „el tudja képzelni, milyen zsúfolt lenne Heathrow 2030-ban az A380-as nélkül?” – kérdezett vissza az Airbus-főnök, hangsúlyozva, nagyobb utasszállítókat kell szolgálatba állítani, lesz tehát piaca a 380-asnak. Bregier szerint új szárnyakkal és erősebb hajtóművekkel akár hétszáz utast is szállíthatnának a kétszintes óriások, ezzel kapcsolatban  négy méternyi törzshosszabbítást is említett, de aztán úgy fogalmazott, nem tudja megmondani, hogy az újgenerációs Superjumbo hosszabb törzzsel épülne-e vagy sem.

Nyilatkozatát egy nappal később szóvivője, Justin Dubon pontosította, aki jelen volt az interjú felvételénél: hangsúlyozta, hogy nincs még szó végleges és hivatalos döntésről. Az újrahajtóművezés egyébként is csak egyike a számtalan lehetőségnek, amivel a repülőgépet javíthatnák. Azt viszont maga az elnök tette világossá, hogy a 380-as neo-változatot csak egyféle hajtóművel kínálják majd, nem kettővel, mint a jelenlegit.

Kétemeletes reggeli szellőztetés

Mint ezt többször megírtuk, az A380 modernizálási programjáról sokan a júniusi párizsi repülőszalonra várták a hivatalos bejelentés időzítését, ami meglepetésre elmaradt, bár John Leahy, az Airbus kereskedelmi főnöke az akkor adott interjúiban említette azt a lehetőséget, hogy megjelenik majd a kétszintes óriásgép hosszabb törzsű változata. Ez egyébként az eredeti tervekben is szerepelt, a ma repülő Superjumbók a program indításakor még csak az első és legrövidebb változatként szerepeltek, azután jött volna a következő, ötven utassal nagyobb befogadóképességű altípus.

De ennek a gondolata szép csendben elhalt, amint kiderült, hogy elmarad az óriásgépért a várt hatalmas megrendelési hullám. Most pedig a párizsi szövegekből az rajzolódott ki, hogy a hosszabb változat tervének felélesztése úgy próbálja vonzóbbá tenni a típust, hogy közben az igazán költséges változtatásokra, az új szárnyra és hajtóműre, ne legyen szükség.

A legnagyobb üzemeltető szerené leginkább a neót: az Emirates

A típus legnagyobb üzemeltetője, az Emirates ugyanakkor már évek óta próbálja rábírni az európai gyártót az igazi, újrahajtóművezett neo-változat programjának beindítására, jelezve, hogy a most használt hajtóművek nem képviselik a ma hozzáférhető legmodernebb és leghatékonyabb technikát. Sőt, az Emirates egy ideig a neo-változat programjának beindításától tette függővé további A380-asok megvásárlását, miközben az Airbus-vezetés azt nyilatkozta, egyetlen légitársaság kedvéért nem fog bele egy hárommilliárd dollárra becsült költségű átfogó modernizálási programba. Most Bregier más kontextusban ugyanezt a formulát alkalmazta: egyetlen légitársaság kedvéért nem fognak bele a hosszabb törzsű gép fejlesztésébe.

A lanyha érdeklődés közepette ráadásul a jelek szerint várható már használt A380-asok megjelenése is a piacon, a tavaly két szélestörzsű gépének elvesztése miatt megrendült és inkább regionális szerep felé közeledő Malaysia hat ilyen gépét adná tovább a másodlagos felhasználók felé, bár az is lehet, hogy ezeket vagy néhányat ezek körül a mostani üzemeltetők illesztenék a flottájukba.

Kiállított A380-as a Qatar színeiben Le Bourget-n

Korábbi nyilatkozatok szerint az Airbus vezető testületei az év végéig döntenek a típus sorsáról. A cég közben további vásárlók jelentkezésére vár, a lehetséges vevők között szerepel a Turkish Airlines és nem kizárt, hogy megszületik az első A380-as üzlet Észak-Amerikában is, ha a United Continental is elszánná magát a vásárlásra. Sokak szerint ugyanakkor ezek a remélt vevők is arra várnak, lesz-e olyan neo-változat, amelynek üzemeltetése, fogyasztása kedvezőbb, mint a mai óriásoké.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek