Akkor tekerjünk le Budapestről a Balatonra! Végig kerékpárúton, kerékpársávon!

iho/zöldút   ·   2022.08.27. 13:10
01_buba_kerekparut_kesz

Átadták a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal újabb szakaszát, így Budapestről már kerékpárral is elérhető a Velencei tó és a Balaton is.

A 108,2 kilométer hosszú, Budapest és Balaton közötti kerékpáros útvonalból (Buba) a Velence és Székesfehérvár közötti szakasz 15,4 kilométert ölel fel, aminek nyomvonala részben a meglévő, Velencei-tó körüli turisztikai kerékpáros útvonalat követi. A szakasz fontos eleme a Székesfehérvári bevezetés, ami a Kisfalud városrész és Székesfehérvár lakott területe, a Budai úti kerékpárút között teremtett kapcsolatot. Az 1,8 kilométer hosszú, 3,3 méter széles új kerékpárúton a 7-es főút biztonságos keresztezése érdekében új kerékpáros aluljáró épült. A műszaki átadás-átvételi eljárás már március 31-én lezárult, majd a hatóságok általi forgalomba helyezést követően megnyitották a kerékpárutat a forgalomnak.

A Budapest–Balaton kerékpáros útvonal összesen 108,2 kilométer hosszából a Székesfehérvár és Balatonakarattya közötti, 27,4 kilométer hosszú szakasz három részre bontva épült meg.

A 15,7 kilométer hosszú Székesfehérvár és Polgárdi közötti szakasz műszaki átadás-átvételi eljárása idén júliusban megtörtént, a forgalomba helyezési engedélyek is rendelkezésre állnak.

  • Székesfehérvár után megépült egy önálló, 41 méteres kerékpáros híd a 7–8-as elkerülő főút felett.
  • Szabadbattyán külterületén a 7-es főúttal párhuzamosan, önálló, 3,3 méter széles kerékpárutat, valamint a Sárvíz vízfolyás és a Sárvíz-malomcsatorna felett egy hidat építettek meg.
  • A település lakott területén a helyi közúton jelölték ki a kerékpáros útvonalat.
  • Szabadbattyán és Kőszárhegy között a 7-es főúttal párhuzamos, önálló kerékpárút épült meg.
  • Kőszárhegy lakott területén a meglévő kerékpársávokat fejlesztették forgalomtechnikai elemekkel, majd Kőszárhegy és Polgárdi települések között a 7-es főúttól elkülönülten, önálló kerékpárút épült ki a Polgárdi-Ipartelepek vasútállomáshoz vezető útig.
  • Az ipartelepi vasútállomáshoz vezető út és a 7205 jelű országos közút között kerékpáros nyomot festettek fel.
  • A 7205 jelű országos közúttal párhuzamosan önálló, 3,3 méter széles kerékpárút épült.
  • Polgárdi lakott területén a helyi közúton haladhatnak a kerékpárosok, ahol forgalomtechnikai elemek segítik a közlekedést, valamint új kerékpárút is épült. A szakasz Polgárdinál a Vasút utcában csatlakozik a Polgárdi–710-es főút szakaszhoz.

A Polgárdi és a 710-es főút közötti, 10,4 kilométer hosszú szakasz Polgárdi, Füle és Balatonfőkajár településeket érinti.

  • Polgárdi és Füle települések között új, 3,3 méter széles kerékpárutat, valamint egy vasúti átkelőhelyet építettek ki a 7205 jelű, országos közúttal párhuzamosan.
  • Füle lakott területén forgalomtechnikai elemekkel jelölték ki a kerékpáros útvonalat.
  • Füle és Balatonfőkajár között új, 3,3 méter széles kerékpárút, valamint egy vasúti átkelőhely épült meg, majd Balatonfőkajár lakott területén a kerékpárosoknak meglévő közutat jelöltek ki forgalomtechnikai elemekkel.
  • Balatonfőkajár és a 710-es főút között új, 3,3 méter széles kerékpárút, valamint egy vasúti átkelőhely épült.
  • A szakasz csatlakozik az egyéb beruházás keretében elkészült 710-es főút alatti kerékpárút alagúthoz. A 710-es főút alatti 300 méteres kerékpáros átvezetést 2019 novemberében adták át. A teljes szakasz műszaki átadása 2022. május 2-án volt. A forgalomba helyezési engedélyezési eljárások sikeresen lezárultak.

Az utolsó, 1,3 kilométer hosszú szakasz a 710-es főút és Balatonakarattya között van, ami már érinti Balatonakarattya települést. A szakasz csatlakozik a 710-es főút alatti kerékpárút műtárgyhoz és a hozzá vezető úthoz. A projekt során a 7205-ös országos közúttal párhuzamos, új, 3,3 méter széles kerékpárutat alakítottak ki. Az építési szakasz a 7205-ös útra merőleges, aszfalt burkolatú úthoz való csatlakozásban ér véget, a kerékpáros útvonalat az önkormányzati kezelésben lévő úton forgalomtechnikai elemekkel jelölték ki. A szakasz az út végén Balatonakarattya településen csatlakozik a Balatoni Bringakörhöz. A munkák 2021 novemberében fejeződtek be, a műszaki átadás-átvételi eljárás még tavaly november 30-án megtörtént. A forgalomba helyezési engedélyezési eljárás 2022. február 4-én sikeresen lezárult.

2011-ben született döntés arról, hogy meg kell építeni a Budapest–Balaton kerékpárutat. A projekt a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM, jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium, ITM) megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést a Székesfehérvár bevezető szakaszon a Strabag Építő Kft., a Székesfehérvár és Polgárdi közötti szakaszon a Reaszfalt Kft., a Polgárdi és a 710-es főút közötti szakaszon a Hazai Építőgép Társulás Zrt., a 710-es főút és Balatonakarattya közötti szakaszon pedig a Magyar Alagútépítő és Bányászati Kft. végezte, összesen nettó 4 milliárd 62 millió 209 ezer 848 forintból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek