Alakul a hiányzó láncszem

iho.hu   ·   2018.10.27. 15:15
hibrid-vectron-400

A jelenlegi dízel- vagy villamosmeghajtású Vectronok mellé érkezik jövő nyárra az egyszerre villamos- és dízelmeghajtású Vectron. A Siemens két prototípus gyártását kezdte meg, az elsőt a jövő évi müncheni Transport Logistic vásáron mutatják be júniusban. Fontos kiemelni, hogy ez nem Last mile funkcióval ellátott mozdonytípus lesz, amilyenje a GYSEV-nek is van kettő, hanem teljes értékű, fővonali dízelüzemre is alkalmas járművekről van szó. A négytengelyes mozdonyok tervezett csúcssebessége óránként százhatvan kilométer lesz.

A német hatóságok típusengedélyeit 2019. végére szeretné megszerezni a gyártó, hogy a sorozatgyártást már 2020-ban megindíthassa. A Vectron Dual Mode elsősorban tehervonati mozdony lesz, ahogy hasonló típusú elődjei is. A tizenöt kilovolt feszültségű és 16,7 Hz frekvenciájú felsővezetékes táplálás mellett a mozdonyt egy kétezernégyszáz kilowatt teljesítményű MTU-dízelmotor is tudja majd hajtani, ami kétezer kilowatt vontatási teljesítményt és háromszáz kilonewton indító vonóerőt tesz lehetővé. Teli tankkal a mozdony tömege kilencven tonna lesz, ami alkalmassá teszi a 22,5 tonna tengelyterhelésű vonalakon való közlekedésre.

A Vectron Dual Mode berendezéseinek elrendezési sémája (forrás: Siemens)

A Siemens szerint a Vectron Dual Mode tökéletes megoldás olyan cégek számára, akik részben nem villamosított vonalakon akarnak közlekedni, vagy felkészültek szeretnének lenni olyan váratlan eseményekre, mint amikor terelések miatt kell felsővezeték nélküli vonalakon vontatni. Németországban még sokáig lesznek dízelüzemű vonalak, ezért szükség van a dízelmotoros mozdonyokra, de gazdaságtalan ezeket felsővezeték alatt is üzemeltetni, ezért valós keresletre számít a gyártó. Az első számítások szerint éves szinten kilencszázötven tonna szén-dioxidot és ötvenhárom százalékos energia-megtakarítást lehet a Vectron Dual Mode mozdonnyal elérni egy hagyományos dízelmozdonyhoz képest, ha feltételezzük, hogy a mozdony nyolcvan százalékban felsővezetékről és húsz százalékban a dízelmotorral üzemel.

Bár kétezer kilowattos teljesítményével a Vectron Dual Mode képes lehet ellátni a tipikus tehervonati feladatokat, valójában a Siemensnél úgy tervezték, hogy a nehéz tehervonatokat szinkronüzemben, párosával vontassa. Természetesen lehetséges lesz a szinkronvontatás a hagyományos villamos- vagy dízelüzemű Vectronokkal és az Eurosprinter-család korábbi tagjaival is. A Siemens új hibrid mozdonyait Németországban PZB fedélzeti vonatbefolyásoló berendezéssel látják el, de – ahogy a többi Vectronnál is – ennél a típusnál is adva lesz a lehetőség a fedélzeti ETCS-berendezés utólagos beépítésére – írja a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek