Alig maradt ipari és logisztikai fejlesztési terület Magyarországon

iho   ·   2018.01.29. 15:23
400px_prologis

Idén kilencedik alkalommal rendezte meg a Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferenciát a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). A 2018. január 25-26-án zajló rendezvény fókuszában a logisztikai iparág versenyképessége, a digitalizáció és a modern logisztikai megoldások álltak.

A Herceghalmon megtartott konferencián Dr. Würsching Péter, a Jones Lang LaSalle Kft. bérbeadási vezetője elmondta: tavaly 117 ezer négyzetméter új ipari ingatlant adtak át Magyarországon, ami ötvenöt százalékos emelkedést jelent az előző évihez képest, a kereslet azonban ennél lényegesen magasabb a piacon. 2017-ben a bérbe adott bruttó ipari ingatlanterület az előző évihez képest negyvennégy százalékkal, abszolút piaci rekordnak számító 617 ezer négyzetméterrel nőtt. Ötezer négyzetméternél nagyobb bérlői igényt a piac nem tud már kielégíteni. Szinte alig maradt üres, bérbe vehető terület, az ipari ingatlanok piacán soha nem volt ennyire alacsony üresedési ráta, mint a 2017 végén mért négy százalék. Elindult a bérleti díjak emelkedése is: az új építésű parkokban átlagosan 4,25 euró, míg a már meglévőknél 3,6-4 euró között van egy négyzetméter. A túlkereslet miatt ez várhatóan tovább emelkedik majd.

A tavalyi évben soha nem látott méretű, a százezer négyzetmétert megközelítő bérleti tranzakciók voltak a piacon. Jelenleg 115 ezer négyzetméternyi ipari ingatlan van már építési fázisban, de ezek túlnyomórészt személyre szabott, úgynevezett build-to-suit fejlesztések, amelyekre a bérlők már megvannak, ezért ezek hatására további üres terület nem fog megjelenni a piacon. Elérhető fejlesztési területből is kevés van, nincsenek jó lokációjú telkek, vagy csak nagyon drágán lehet hozzájutni: a mezőgazdasági művelésből kivett területeken a kisbirtokosi szerkezet miatt olykor negyven-ötven tulajdonost kellene kivásárolni egy-egy fejlesztési terület létrehozásához, ami rendkívül idő- és költségigényes. Az ilyen területek előkészítése legalább egy-két évbe telik, ami óvatossá teszi a fejlesztőket, mert bár jelenleg nagy a piaci igény, de egyáltalán nem biztos, hogy két-három év múlva is ez lesz a helyzet. Emellett a munkaerőhiány, és a költségek növekedése is visszaveti a fejlesztéseket. Miközben az építési költségek harminc százalékkal nőttek, addig a bérleti díjak emelkedése ennél lényegesen alacsonyabb, mindössze tíz százalék. Megjelentek ugyan újra a spekulatív fejlesztések is, de a piacon jelenleg csak néhány cégnek vannak nagyobb, konkrét fejlesztési lehetőségei.

Nőttek az üzemeltetés költségei is elsősorban az adóemelések és új adónemek, például reklámtáblákat érintő miatt. Jelenleg a piacon 0,65 és 0,95 euró közé esnek az ipari parkok teljes üzemeltetési költségei, amire további díjak is társulhatnak, ilyen például a menedzsment-díj. Továbbra is megéri ugyanakkor saját üzemeltetés helyett szaktudással rendelkező, profi cégekre bízni az üzemeltetést, elsősorban a munkaerő-költségek, a professzionális eszközpark miatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek