Alitalia-Etihad-frigy: a Lufthansa erősen ellenzi

iho   ·   2014.02.04. 16:45
cim2

Az Alitalia a jelek szerint megkapná a mentőövet, de az európai konkurencia megpróbálja ezt megakadályozni. Mint korábban beszámoltunk róla, a csődhelyzetben lévő olasz nemzeti légitársaságnak néhány hete sikerült megszereznie, jelentős részben a római kormány segítségével, a túléléshez szükséges 300 millió eurós tőkeinjekciót, de már ezt az akciót is keményen megtámadta a British Airways és az Iberia anyavállalata, az IAG.

A kifogás lényege az volt, hogy a segélycsomag egy részét, 75 millió eurót az olasz postavállalat kölcsönözte, ami állami cég, vagyis az összeg tiltott állami támogatásnak minősül.

Az Alitalia hosszú távú talpra állításához azonban ez a 300 milliós tőkeemelés nem elég, ezt már akkor bejelentették, amikor megszavazta az igazgatótanács, és az újabban megszavazott további 200 millió is csak elodázná az agóniát: ha más forrást nem sikerül bevonni, akkor a céget az idei év közepére ismét a leállás veszélye fenyegeti.

A komoly átalakulási, karcsúsítási program mellett tehát szükséges lenne még további pénzek bevonása, és már decemberben annak is híre ment, hogy miközben folynak tárgyalások a résztulajdonos Air France/KLM csoporttal is, az igazi külső befektető az az Abu Dzabi székhelyű Etihad lenne, amely a közel-keleti térség egyik legdinamikusabb légitársaságaként úgy terjeszkedik, hogy részesedéseket szerez távol-keleti és európai légitársaságokban, amelyek aztán ráhordóként erősítik az Etihad hosszú távú hálózatát.

Most a cégek elnökei, James Hogan az Etihad és Gabriele Del Torchio az Alitalia részéről rövid közleményben annyit jelentettek be, a lehetséges befektetésről a tárgyalások a végső szakaszba értek. „A következő harminc nap alatt a két vállalat és tanácsadói közös stratégiát határoznak el, amely mindkét partner céljait szolgálja”, hangzik a dokumentum, hangsúlyozva, hogy olyan üzleti tervről van szó, amely nyereségessé teszi az Alitalia működését.

Az egyeztetés ennek a két cégnek az esetében azért ígérkezik különösen izgalmasnak, mert mindkettő elsősorban a hosszú távú, interkontinentális járatai fenntartásában érdekelt, az Alitalia számára is ez a hálózat nyújtott inkább elfogadható teljesítményt. Míg az eddigi tervek szerint épp azt a rövid és középtávú vonalrendszert szeretné az olasz társaság kiszervezni magából, ami az Etihadnak a ráhordó szerepkörben igazán értékes lenne, az eddigi európai akvizíciói ugyanis erről a munkamegosztásról szólnak.

Mint arról beszámoltunk, az Etihad nyár óta meghatározó tulajdonrészt birtokol a szerb nemzeti légitársaságban, és az Air Serbia azóta meglehetősen komoly változásokon esett át, frissül a gépparkja, bővül a hálózata és a jelek szerint a közel-keleti partner érdekeltté válik majd a belgrádi nemzetközi repülőtér üzemeltetésében is. Az Etihad emellett codeshare megállapodást kötött az Air Europa és az airBaltic légitársaságokkal, illetve kisebbségi tulajdont szerzett jó néhány cégben, mint a német AirBerlin, az ír Aer Lingus, a Virgin Australia és az indiai Jet Airways.

A terjeszkedés legújabb állomása pedig egy európai kis légitársaság, az Etihad Regional beindítása volt, amely a svájci Darwinban szerzett 33,3 százalékos részesedés révén startolhat, és június végére a tíz Saab 2000 típusú légcsavaros-gázturbinás utasszállítóval már harmincnégy vonalon repül, célállomásai közé tartozik majd London City és Belgrád, Berlin és Wroclaw, majd később Róma, Párizs és Zágráb is.

Az Etihad és az Alitalia házasságát azonban most egy másik nagy európai konkurens, a Lufthansa támadja. A német légitársaság szerint az Etihad betársulása tisztességtelen piaci magatartásnak minősülne. A Lufthansa közleménye arra utal, hogy a lehetséges akvizíció mindkét partnere állami cég, és a német légitársaság mind a tiltott támogatást, mind az európai fuvarozók visszaállamosítását elítéli, pláne ha ez Unión kívüli állami tulajdonú légitársaságok révén történik meg. A német társaság ugyanakkor azért is tiltakozik az Európai Bizottságnál, amiért az Unió a saját légitársaságait hozza újra és újra nehéz helyzetbe a széndioxid-adóval, az utasokra kirótt plusz illetékekkel, az éjszakai repülési tilalmakkal.

Az olasz közlekedési miniszter gyorsan reagált a németek támadására, mondván: a Lufthansa aggodalmai az Alitalia és az Etihad megállapodása kapcsán épp azt igazolják, hogy az olaszok jó úton haladnak. Sőt, Maurizio Lupi azzal vágott vissza a vádakra, hogy éppenséggel a Lufthansa az, amelyik fél a versenytől.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.