Alternatív hajtás a teherhajón

iho/hajózás   ·   2018.06.24. 16:15
flettner_rotor_teherhajo_kislid

Az EcoFlettner rotortól a hajó üzemanyagfogyasztásának jelentős csökkenését várja a hajó üzemeltetője, a Fehn Ship Management. Az eddig csak szimulátoron, majd szárazföldön kipróbált rotorokat Leerben építik rá az egyébként már 21 éves hajóra.

A Fenh Pollux még rotor nélkül (forrás: schiffundhafen.de)

A lényegében vitorlaként működő berendezés felszerelése egy holland-német innovációs projekt, a "Wind Hybrid Coaster" keretében zajlik, részt vesz benne egy emdeni főiskola, a Maritime Kompetenzzentrum (Mariko), és több helyi vállalkozás.

A 18 méter magas EcoFlettner három méter átmérőjű, többrétegű üvegszálas konstrukció, melynek méreteit és kialakítását egy 2015 óta tartó kísérletsorozatban optimalizálták. Az Anton Flettner német konstruktőr nevéhez köthető találmánnyal már a húszas évek óta folynak kísérletek, a Fehn Pollux sem az első hajó, amelyre felszerelték. A meghajtás lényege a Magnus-hatáson alapul, mely szerint egy áramló közegben (jelen esetben a levegőben) megfelelő sebességgel forgó henger felületétől mért távolsággal fordított arányban ragadja magával az áramló közeg részecskéit, eközben a hengeren az áramláshoz képest keresztirányban ébred tolóerő. A tolóerő a hajó főgépét tehermentesítheti, teljesítménycsökkentésre ad lehetőséget, illetve gyorsítja az előrehaladást. A rotor működtetésével a hagyományos vitorlával erősen szél ellenében „préselve” haladáshoz hasonlóan lehet kihasználni a szél erejét, de a hatásfok jobb annál. A rotorok tetején látható kiálló perem a henger végén csökkenő hatást szünteti meg, szinte elvágja az örvénylő és az örvénymentes széláramlást egymástól.

...és rotorral. Nem egy szépség, de hasznos! (forrás: forum.schiff.de)

A Flettner-rotor tehát nem egy szélerőmű, hanem a már eleve meghajtással rendelkező hajók kiegészítő berendezése lehet, mely a meghajtás veszteségeit kompenzálja. A rotorokat a szél sebességétől függően kell megpörgetni, ezt a feladatot villanymotorok végzik. A hajó haladási irányára keresztben fújó szélben a rotorok meghajtásának veszteségét az általa ébresztett tolóerő túlkompenzálja, ezáltal üzemanyag takarítható meg, természetesen a környezet terhelése is csökken.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek