Arany Sasok Kecskeméten

Kelecsényi István   ·   2015.09.09. 08:45
cim

(fotók: a szerző)

Szeptember 4-én, pénteken a kecskeméti repülőbázisra érkezett az Amerikai Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájának egy-egy géppárja. A két amerikai század F-15C/D repülőgépei a romániai Aranyosgyéres (Campia Turzii) 71. bázisán állomásoznak.

A Hadszíntéri Biztonsági Csomag (TSR) részeként az amerikai nemzeti gárda és a légierő több egysége egész évben elsősorban Kelet-Európa katonai repülőtereire települt, ezzel fenyegetve az orosz légierőt.

Gárdista F-15, F-16-osok, légierős A-10 harci repülőgépek érkeztek a térségbe, Angliába települtek B-52 és B-2 bombázók, amelyek közül a B-52-es még a balti hadgyakorlaton is részt vett. Legutóbb pedig F-22 lopakodó vadászrepülőgépek érkeztek a spangdahlemi bázisra, de már turnéztak Lengyelországban is.

Az amerikai Légi Nemzeti Gárda, bár másodvonalbeli alakulatoknak tekintik őket, ennek ellenére a legkorszerűbb technikákat alkalmazzák, és hajózóik – bár kereskedelmi pilóták –, illetve a műszakiak – akik pedig értenek a polgári masinákhoz is – idősebbek, de nem rosszabbak, mint a légierő legénysége. Ne feledjük el, hogy B-2-es és F-22-es repülőegységek is vannak a Nemzeti Gárdában.

A floridai 159. „Jaguar” expedíciós harcászati repülőszázad és az oregoni 123. „Redhawks” vadászrepülő század F-15-ös repülőgépei sem sima Sasok. Amíg a Légierő F-15-ös gépei még AN/APG-63(V)2 típusú doppler-impulzus lokátorokkal vannak felszerelve, a két gárdista alakulat gépinek orrában már az új AN/APG-63(V)3 AESA radarok vannak. Ezeket a vadászgépeknek Golden Eagle (Arany Sas) a nem hivatalos elnevezésük.

Az AESA radarok nagyobb távolságra, jobb felbontással, több funkcióban akár együttesen is működnek, gyakorlatilag több ezer kis radarból állnak, amelyek hardveres és szoftveres úton együttműködnek. Ezek a legkorszerűbb jelenlegi radartípusok. Ilyen lokátora az oroszoknál csak a PAK-FA-nak lesz, Európában pedig a Eurofighter, a Rafale és a Gripen repülőgépek gyártói is csak prototípussal rendelkeznek, akárcsak a kínaiak. Izrael kifejlesztett több ilyen lokátort, de az Egyesült Államokkal kötött szerződés alapján harmadik országnak nem adja el.

Az oregoni 142. Vadászrepülő ezrednél hagyomány, hogy minden repülőgépüket az állam egyes városairól nevezik el. Nálunk jelenleg az Astoria és a Hood River nevű vadászgépük állomásozik. A vezérsík tetején vörös színben Oregon és Redhawks feliratok, a századjelzés. A floridaiaknál a függőleges vezérsík tetején lila színben a 125. vadászrepülő ezred Florida felirat mellett egy lecsapó villám azonosítja az alakulatot.

A kecskeméti két-két F-15C Arany Sas a kijelölt légterekben gyakorló légiharcokat vív, egymással, valamint a magyar JAS-39EBSHU Gripenekkel. Utóbbiakkal viszonylag keveset repülhetnek, hiszen a Balti Légtérrendészeti Misszió keretében négy gépünk a műszaki állomány húsz százalékával Litvániába települt és december 31-éig végzi tevékenységét.

A készültségi géppár és a tartalékvadász mellett öt Gripen maradna gyakorlásra, ha az időszakos javítások miatt, kettő-négy gép is különféle javítás, karbantartás alatt ne állna. Így is volt lehetőség több amerikai pilótát megrepültetni az egyetlen megmaradt Deltával.

Az amerikai vadászrepülőgépekből lehetséges, hogy még átrepülnek egyet-kettőt Romániából. A nemzeti gárdisták kedvesen fogadták a média képviselőit, és még az F-15-ös Arany Sasokba is be lehetett ülni, természetesen fényképezőgép nélkül.

Nekünk, magyaroknak a légiharc és a szövetségi rendszerben a harcászati alkalmazások alkalmazásához fontos, hogy ilyen nagy teljesítményű repülőgépekkel is tudjunk közösen gyakorlatozni. Az F-15-ösök hozzájárulnak a magyar pilóták kiképzéséhez és a koalíciós műveletek elsajátításához.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek