Átadták Kaposvár intermodális csomópontját

iho/vasút   ·   2020.11.11. 12:00
kaposvar_imcs

A Kaposvári Közlekedési Központ létrehozásával egymás mellé került a vasútállomás, valamint a helyi és távolsági autóbuszállomás. A vasút felett egy látványos gyalogoshíd is épült, összekötve a belvárost a Donner városrésszel.

Többévnyi tervezés, majd két és fél évnyi kivitelezői munka után 2020 őszére 17,7 milliárd forintból, vissza nem térítendő európai uniós támogatással elkészült a Németh István Program legnagyobb városon belüli beruházása, ezzel a megyei jogú városok közül Kaposváron jött létre az első intermodális csomópont. Az ország első ilyen jellegű fejlesztése révén gyorsabbá, biztonságosabbá és kényelmesebbé vált a somogyi megyeszékhely közlekedése, ezzel naponta 32 ezer, a városközpontot érintő ember közlekedése vált könnyebbé.

Bár a területileg is kiterjedt városrehabilitációs fejlesztés eredendően a közlekedést szolgálja, messze túlmutat a közlekedés modernizálásán. A hosszas és alapos előkészületek után egy olyan város- és területrehabilitációs beruházás készült el mintegy két év alatt, mely során Kaposvár felesleges épületeket bontottak el, felszámolták a harminc évvel ezelőtt ideiglenesnek tervezett buszállomást, továbbá közterületeket is modernizáltak: új városi gyűjtőutat, közúti és gyalogos felüljárót építettek.

A közlekedési központ létrehozásával a négysávos Áchim András utca ívkorrekcióját követően közvetlenül a vasút melletti területre került a helyi, helyközi és távolsági buszjáratokat is kiszolgáló autóbuszállomás. Sőt, Magyarországon először itt valósult meg a különböző közlekedési ágak közötti közös peron. A busztársaságok közös irodaházba költöztek be. Az utasokat összehangolt menetrend és utastájékoztatási rendszer szolgálja ki. A közlekedési központ környezetében több mint kétszáz új P+R, valamint ötven B+R parkolóhelyet is kialakítottak, abból a célból, hogy a közösségi közlekedést minél többen válasszák. A közbiztonságot száz térfigyelő kamera őrzi.

A kaposvári vasútállomást évente közel 25 ezer vonat szolgálja ki, és több mint 600 ezer utas fordul meg ott. Az autóbuszállomásról indított járatok száma meghaladja a 90 ezret, az éves utasforgalom pedig a négymilliót.

A beruházás során új szimbólumot is kapott Kaposvár: a vágányok felett megépült a gyalogos és kerékpáros közlekedést szolgáló Esterházy híd, melyet a város egykori újraalapítójáról, Esterházy Pálról neveztek el. A függesztett acélszerkezetű műtárgy növénykazettákkal és pihenőkkel, padokkal ellátott sétányként köti össze a vasút által 140 éve szétválasztott két városrészt, a belvárost és a Donnert. A híd érinti a közlekedési központ irodaházát is. A mozgáskorlátozottak és idősek közlekedését liftek, rámpák és lépcsők teszik könnyebbé. A híd mindkét végén átfogó területmegújítás zajlott, így a kaposváriak és az agglomerációban élők ma már valódi közösségi térként használhatják a Petőfi teret. A donneri hídfő exkluzív kialakítása az érintett városrész megújításának egyik jelentős mérföldköve lett, a városi fürdő és a Csik Ferenc Versenyuszoda felé vezető sétány meghosszabbításával, ezáltal gyűjtőúttá fejlesztésével egyetemben.

Jelentős fejlesztések zajlottak a központ belvárosi helyszínétől távolabb is. Az új közúti felüljáróval kiváltották a Béla király utcai szintbeli vasúti-közúti átkelőt, ezáltal gyorsabbá és biztonságosabbá vált a közlekedés. Megszűnt a sorompók előtti hosszas várakozás és torlódás, amely a cukorgyári kampány idején a répabeszállítás miatt még gyakoribb volt. Az új közúti felüljáró a meghosszabbított Csik Ferenc sétányhoz kapcsolódik, így a fejlesztés révén a városrészek közötti közlekedés is egyszerűbbé vált. Az új megközelítési lehetőség ráadásul az eddig nagyban terhelt útvonalakon a forgalmat is enyhíti.

Az új kaposvári intermodális csomópont tízezrek közlekedését teszi könnyebbé (fotók: MÁV)

A beruházás keretében három körforgalmi csomópont épült, amelyek szintén a biztonságos és gyors áthaladást szolgálják. A felszín feletti fejlesztéseket megelőzte a földalatti közművek megújítása, melynek során több kilométer hosszon új gáz- és vízvezeték, valamint új csapadék- és szennyvízelvezető hálózat épült, melyet az útburkolat helyreállítása követett.

A „Kaposvár Megyei Jogú Város Intermodális Pályaudvar és hozzá kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztése” (IKOP-3.2.0-15-2016-00016) elnevezésű projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.