Ausztria szerint Németországon áll vagy bukik a Brenner-bázisalagút sorsa

iho/vasút   ·   2018.06.29. 08:45
brenner_terkep_alagut_kislid

Az Európai Számvevőszéknek az európai nagysebességű vasúthálózatot illető, tegnap tárgyalt vizsgálatában többek között a München és Verona közötti tervezett összeköttetésről is szó volt. A vizsgálatot végzők hevesen kritizálták a tervezett Brenner-bázisalagút körül kialakult helyzetet. Osztrák részről, bár elfogadják a kritika egyes pontjait, de egészében túlzottnak tartják a támadást. Az osztrák érvelés szerinti a Brenner-bázislalagút Európa jövőbeli vasúti közlekedésének egyik kulcsa, igazi nemzetközi projekt, amely mögött ott áll Ausztria, Olaszország és az egész Európai Bizottság. A kritika ezért inkább azok felé az országok felé lenne jogos, amelyeket az alagút és az azt feltáró vasútvonalak ügyében mulasztás terhel – Ausztria és mindenekelőtt Tirol már minden tőlük telhetőt megtettek.

Tirol számára ennek a projektnek amúgy is óriási jelentősége van, mivel a tranzitforgalom dinamikusan nő a tartományban. A legutóbbi tizenhét hónapban hússzázalékos a növekedés, ezért egyértelmű, hogy a teherforgalmat vasútra kell terelni. A kialakult helyzet tűrhetetlen és a tendenciák azt mutatják, hogy mindez még sokkal rosszabb is lehet. Éppen ezért Ausztria tárgyalásokat kezdeményezett Németországgal, hogy megvitassák a tranzitforgalom körül kialakult helyzetet. A példakép mindeképpen Svájc: ott a hasonló földrajzi problémák ellenére sikerült a tranzitforgalom mintegy hetven százalékát vasútra terelni.

A tervezett alagút helyszínrajza (forrás: bbt-se.com)

A siker kulcsa egyértelmű: az összes érintett országnak – tehát a forgalmat kibocsátó és befogadó országoknak is – össze kell fognia és egyértelmű stratégiát kell kialakítania, amelyet a lehető legrövidebb időn belül konkrét intézkedések követnek. Osztrák álláspont szerint az ország és főleg Tirol ezügyben már többszörösen is teljesítette feladatát – a Brenner-bázisalagút és az odavezető vonalak építésével, a közúti forgalmat egyéb módon csökkentő intézkedésekkel –, most Németországon és Olaszországon a sor.

Tirolban nyilván jól látják a problémát, az érintett országok mindegyikének mások a prioritásai. Ezért szeretnék komolyan tárgyalóasztalhoz kérni Németországot, hogy a Brenner-bázisalagúthoz bajor területen át vezető új vasútvonal ügyét ne vegye félvállról, hanem lássa be: ez Európa egyik legfontosabb észak-déli tengelye. Ennek megvalósítása érdekében Németország még gyakorlatilag semmit sem tett.

Az osztrák számvevőszék ellenkritikájában erős a Németországot támadó kitétel: „Lehetetlen, hogy a legfontosabb európai vasúti infrastrukturális projektet egy EU-tagország ilyen hanyag módon kezeljen. Végül is a Brenner-bázisalagút és a hozzákapcsolódó, München és Verona közötti nagysebességű vasútvonal északi szomszédunknak is óriási előnyt jelent. Ez a közlekedési folyosó nem csak a régiót tehermentesítheti, hanem az európai közlekedéspolitika főütőerét képezi, mely a tranzitforgalom vasútra terelésére vonatkozó határozott döntések nélkül nem lesz képes betölteni feladatát.”

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek