Az első gép Szolnokról Szolnokra, nyitás tavasszal!

iho   ·   2015.10.01. 13:45
cim

Cikkünk megjelenése óta megkaptuk a nyitás hivatalos dátumát: március 21!

Tréleren a 22-es<br>(fotók: MTI, RepTár)

Korábban írtuk:

Többféle jel mutatja, hogy Szolnokon valóban megnyílik még összel a RepTár, a bázison bezárt Szolnoki Repülőmúzeum helyett, illetve annak anyaga átvételével. Az alapkőletétel az egykori szolnoki indóháznál április végén zajlott az akkori honvédelmi miniszter és a város polgármestere részvételével, ekkor tudhattuk meg, hogy a projekt 2,36 milliárdos uniós támogatásból létesül, az egykori vasútállomás területén, a változás nem csak költözést, hanem a gépek restaurálását is jelenti.

A gépet kívülről szépen helyrehozták

A távirati iroda képriportja ennek megfelelően egy „az Az MH Légijármű Javítóüzem szakemberei által külsőleg felújított Szu-22-es szuperszonikus, egyhajtóműves, harcászati vadászbombázó” átszállításáról készült éjszaka az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis területéről új kiállítási helyére, „a Szolnoki REPTár Interaktív Repülőmúzeumba”. És kétségtelen, a gép még a tréleren is jól mutat. (A múzeum többféle írásmódja nem véletlen: a sajtóban keverednek a dolgok, mi a weboldalon szereplő írásmódot tartjuk autentikusnak: RepTár.)

Nyitókép F-13-assal

Egy típusról tehát biztosan tudható, hogy ott lesz az új múzeumban, de a többiről egyelőre csak találgathatunk: a hírek szerint a bázisról a RepTárba átszállított példányok száma 35, de az eredeti helyszínen ennél jóval több gép volt, és szakmai körökben tavasz óta tart a találgatás, hogy vajon mely példányok kerülnek be ebbe a körbe, illetve hogy mi lesz a többivel, amit nem állítanak ki az új létesítményben. Ezügyben portálunkon is feltette a kérdéseket szakértő szerzőnk.

Talán Csőrike is ott lesz a múzeumban

Hogy a kiállítás megnyitása közeledik, annak az is a jele, hogy a RepTár már többféleképp meg is jelenik a jövendő látogatók előtt, van már weboldala, sőt, oldalt nyitott az új múzeum a Facebookon is. Itt egyrészt  a készülő kiállításról írnak: „A Reptár, a szolnoki repüléstörténeti múzeum ... egy interaktív repüléstörténeti kiállítóhely, mely Kelet-Európában egyedülálló. A kiállításon megtekinthetők majd a Magyar Légierő által használt, ma muzeális értékű repülőgépek, felszerelések, és számos polgári utas- illetve teherszállító repülőgép is. Sőt, a látogatók interaktív módon válhatnak részeseivé a repülés világának.”

Gyerekeknek is vonzó, interaktív kiállítás készül

Másrészt amolyan repülési ismeretterjesztést is vállal a Facebook-oldal, például Petróczy István, az első magyar katonai pilóta ballon-vizsgájáról, de például ez is bekerült a közösségi oldalra: „TUDTAD, hogy Rubik Ernő repülőt is tervezett?” – ami egy kicsit félrevezető megfogalmazás, idősebb Rubik Ernő nem is nagyon tervezett mást... Mindenesetre sok olyan fotó is megjelent itt, ami egyébként nagyon izgalmas és látványos, de nyilván nem tartozik majd a múzeum gyűjtő- és kiállítási körébe, mint mondjuk azok a remek fotók, amelyek különböző amerikai hordozókról és gépeikről készültek.

A látványképen néhány fontos típus felismerhető

Azonban túl konkrét információk az új múzeum anyagáról itt sem láthatók. Bár annyi érzékelhető például a megjelent belső fantáziaképen, hogy Rubik Ernő Góbéja a mennyezetről lóg majd le, egy MiG-21-es szomszédságában, láthatóak egy Mi—8-as vagy 17-es körvonalai, valamint hátul szemből mintha egy kétmotoros Aero-45-ös kacsintana ránk. Egy a Facebookon megjelent fotó aláírásából az is kikövetkeztethető, hogy idekerül Csőrike, a hazai repülőnapok egyik legendás résztvevője, a gyönyörűen festett Mi-24-es harci helikopter. Ugyancsak a korai sorozatú szépséges (legszebb) 21-es változatot látjuk a weboldal nyitóképén az F-13-ast, láthatóan friss festéssel, tehát a típuscsaládot feltehetően ez a gép képviseli. De megint itt az izgalmas kérdés, mi lesz a többi MiG-21-essel a bázison?

Kérdéseinkre a RepTár cikkünk megírásakor a következőket válaszolta: „A RepTár jelenlegi pályázatába – idő szűke miatt – a gyűjtemény egy része készülhetett csak el. A restaurátori munka és a logisztika kifeszített ütemezéssel zajlott és zajlik jelenleg is. A fennmaradó repülőgépek resturálására és logisztákájára már keresik a megoldást és forrást, hiszen a szándék egyértelműen az értékes gyűjtemény egyben tartása és bővítése.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek