Bagrami baleset: elszabadult rakomány

iho   ·   2013.06.10. 09:00
cim

Továbbra sem teljesen világos, milyen hiba okozta április végén Afganisztánban a katonai felszereléssel felszálló civil Boeing 747-es katasztrófáját, bár az afgán kivizsgálók már egyértelmű okot emlegetnek. Mint arról akkor beszámoltunk, a National Air Cargo Bagram támaszpontról felszálló gépe a katasztrófáról készült videofelvétel tanúsága szerint először veszélyesen megemelte állásszögét, majd átesett, lezuhant és felrobbant. A személyzet hét tagja életét vesztette. Már ekkor is sokan emlegették, hogy a gépben lévő rakomány elmozdulása okozhatta a balesetet, emiatt vágta fel az orrát a Jumbo, ahogy a rakomány vagy annak egy része farokirányba elcsúszott.

Ami miatt ez a verzió bizonytalanná vált, az volt, amit a légitársaság májusban hozott nyilvánosságra: nem Bagram támaszponton rakodtak a gépbe, tehát ugyanezzel a rakománnyal a 747-es az innen hatszáz kilométerre lévő brit bázis, Camp Bation pályájáról már egyszer eseménymentesen, probléma nélkül elstartolt. Bagramban üzemanyagért szállt le, hogy aztán folytassa útját Dubaj felé. Ahogy az első felszállás előtt, úgy Bagramban is megtörtént a rakomány ellenőrzése, miközben a rakományon nem változtattak, nem tettek hozzá semmit és nem vettek le a gépről belőle. Vagyis, amint ezt a légitársaság jelentése sugallja, ha a rakomány elmozdulása, a rögzítés elszakadása okozta volna a balesetet, az bekövetkezett volna már az első felszálláskor a brit bázis fölött. A közlemény ugyanakkor azt is tartalmazza, hogy a videofelvételen jól látszik, hogy a gép fékszárnyai megfelelő állásban voltak kibocsátva.

Most pedig az afganisztáni közlekedési minisztérium, illetve a polgári légügyi hatóság tartott sajtótájékoztatót és ismertette a maga megállapításait, és itt a rakomány elcsúszását már mint a baleset egyértelmű okát tálalták. Mint elhangzott, a gépben összesen 80 tonnányi katonai felszerelés: három páncélos jármű és két aknamentesítő volt, ezek „gyors elcsúszása” okozta, hogy a gép egyes része már ekkor leváltak, és ugyancsak tönkrement a hátsó kormányfelületeket vezérlő kábelek egy része. Mindez azt okozta, hogy a gép orra annyira megemelkedett, hogy a gépet már nem lehetett kormányozni, a Jumbo átesett és lezuhant.

A pilótafülke hangrögzítőjén rögzítettek azt mutatják a vizsgálók szerint, hogy a gép személyzete nem volt tisztában azzal, mi is történik valójában. Egy pilóta a katasztrófa előtt azt kiáltotta: „Wait, wait!”, azaz: Várj, várj!

Az elszabadult rakomány miatt a gépből letört darabokat megtalálták a felszállópályán. A roncsok között megtalálták azokat a hevedereket, amelyekkel a járműveket rögzítették, a vizsgálók szerint ezek el voltak szakadva, és a szakadásuk még a gép becsapódása előtt történt, de azt nem lehet megállapítani, hogy a felszállás előtt vagy a beton elhagyása után szakadtak-e el a hevederek.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal a balesettel kapcsolatban ugyancsak arról adott ki emlékeztetőt, hogy a személyzetek fordítsanak fokozott figyelmet a nehéz katonai rakományok helyes rögzítésére, ez feltehetően azt jelenti, hogy az amerikai vizsgálók is a rakomány elszabadulását tartják a baleset legvalószínűbb okának.

A The New York Times úgy véli: a baleset ráirányítja a figyelmet arra, ahogy a Pentagon civil üzemeltetőkkel köt szerződést az afganisztáni kivonulás logisztikai megoldására, és arra is, mekkora feladat az ott felhalmozott hadianyag elszállítása.

Kapcsolódó hírek