Bangalore új metrója

Arnold Balázs   ·   2011.11.03. 08:00
kiskep_metro

Bangalore városában két metróvonal épül, a zöld színnel jelölt észak–déli és a bíbor színű kelet–nyugati. Az 1-es vonal kivitelezési munkáinak csúszása miatt eddig csak a B Halli–MG Road szakaszt adták át a forgalomnak 2011. október 20-án. A keleti, Myshore Road és Magadi Road közti felszíni szakasz átadása 2012 augusztusában, míg a két részt összekötő föld alatti szakasz megnyitása 2012 novemberében várható. Az észak–déli vonalat is több ütemben adják majd át, a teljes hálózat befejezését 2014-re tervezi a városvezetés. A bíbor vonalon 33, míg a zöldön 44 perc lesz a teljes menetidő a két végállomás között.

Bangalore metróvonalainak térképe<br>IHO grafika

A hálózaton normál, 1435 milliméter nyomtávú, harmadik sínes rendszerű pálya épült ki, a vonatok 750 Volt feszültségű egyenárammal üzemelnek csakúgy, mint Budapesten. A járművek engedélyezett maximális sebessége nyolcvan kilométer per óra. Az Alstom–Mitsubishi–Hyundai–BEML kooperációban készült egyterű, légkondicionált szerelvények három-három kocsiból állnak. A Budapestre szánt Alstom Metropolisokhoz hasonlóan a középső kocsi futó, míg a két végkocsi hajtott, vezetőállással rendelkező jármű. Az egységek között csak műhelyben bontható fix kapcsolat van. A vonófejek homlokoldalán központi ütköző-vonókészülékek találhatóak. Két szerelvény vontatás céljából mechanikusan és levegősen kapcsolható, de elektromosan nem. A vonatok csak szólóban közlekedhetnek.

Kocsinként négy ajtó segíti elő a gyors utascserét<br>(kép forrása: Wikipedia)

A kocsik belsejét százszázalékosan lefedik a zárt láncú térfigyelő kamerák, melyekből jutott az állomásokra is. Indiában egyedülálló módon, a szerelvényeken a díjmentes vezeték nélküli internet-hozzáférés is biztosítva lesz. Minden állomásra kerül egy automata újraélesztő készülék (defibrillátor) is, és bár ez egyszerűen kezelhető, használatát a metró dolgozói külön képzés keretein belül sajátíthatják el.

A szerelvény belseje<br>(fotó: Alstom)

A vonalon az Alstom kiépítette az automatikus Urbalis vonatbefolyásoló berendezést, mely a vonatok közlekedését felügyeli, irányítja. Az önműködő rendszerbe a forgalmi vonalirányító is bele tud nyúlni a központi irodából, de a metrókocsikon vezető is szolgálatot teljesít. Persze, hogyha a biztosítóberendezés üzemszerűen működik, neki nincsen túl sok feladata menet közben. A berendezés érzékeli az előtte tartózkodó vonatot, és ha szükséges, emberi beavatkozás nélkül kényszerfékezést alkalmaz, hogy vonatutolérés ne következhessen be.

Az Urbalis a metró sebességét is folyamatosan figyeli, sebességtúllépés esetén a fékek automatikusan működésbe lépnek. A metró reggel hat és este tíz óra között közlekedik, reggel és délután tíz, napközben tizenöt perces követéssel. A biztosítóberendezés kialakítása háromperces követést tesz lehetővé. Ezt valószínűleg ki is fogják használni, ha a teljes hálózaton megindul a forgalom.

A pálya jelentős része magasvasúti jellegű<br>(kép forrása: BMRC)

Mivel a vonal felszíni szakaszai szinte kizárólag emelt pályán vezetnek, két kisiklást gátló megoldást is alkalmaztak az építők. Az egyik a sínek melletti beton vezetőteknő, mely a pályán tartja, illetve megállítja a vonatot, hogyha a kerekek lelépnek a sínről. A második siklást gátló elem maga a pálya menti betonfal, melyet a magas vezetésű szakaszokon végig kiépítettek. A magasvasúti pályát tartó pilléreket száz-százhúsz évre tervezték, tízszázalékos biztonsági túlméretezés mellett, hiszen az erős szél és a hőmérséklet-ingadozás mellett egy esetleges földrengést is el kell viselniük sérülés nélkül.

Kapcsolódó hírek