Bangalore új metrója

Arnold Balázs   ·   2011.11.03. 08:00
kiskep_metro

Bangalore városában két metróvonal épül, a zöld színnel jelölt észak–déli és a bíbor színű kelet–nyugati. Az 1-es vonal kivitelezési munkáinak csúszása miatt eddig csak a B Halli–MG Road szakaszt adták át a forgalomnak 2011. október 20-án. A keleti, Myshore Road és Magadi Road közti felszíni szakasz átadása 2012 augusztusában, míg a két részt összekötő föld alatti szakasz megnyitása 2012 novemberében várható. Az észak–déli vonalat is több ütemben adják majd át, a teljes hálózat befejezését 2014-re tervezi a városvezetés. A bíbor vonalon 33, míg a zöldön 44 perc lesz a teljes menetidő a két végállomás között.

Bangalore metróvonalainak térképe<br>IHO grafika

A hálózaton normál, 1435 milliméter nyomtávú, harmadik sínes rendszerű pálya épült ki, a vonatok 750 Volt feszültségű egyenárammal üzemelnek csakúgy, mint Budapesten. A járművek engedélyezett maximális sebessége nyolcvan kilométer per óra. Az Alstom–Mitsubishi–Hyundai–BEML kooperációban készült egyterű, légkondicionált szerelvények három-három kocsiból állnak. A Budapestre szánt Alstom Metropolisokhoz hasonlóan a középső kocsi futó, míg a két végkocsi hajtott, vezetőállással rendelkező jármű. Az egységek között csak műhelyben bontható fix kapcsolat van. A vonófejek homlokoldalán központi ütköző-vonókészülékek találhatóak. Két szerelvény vontatás céljából mechanikusan és levegősen kapcsolható, de elektromosan nem. A vonatok csak szólóban közlekedhetnek.

Kocsinként négy ajtó segíti elő a gyors utascserét<br>(kép forrása: Wikipedia)

A kocsik belsejét százszázalékosan lefedik a zárt láncú térfigyelő kamerák, melyekből jutott az állomásokra is. Indiában egyedülálló módon, a szerelvényeken a díjmentes vezeték nélküli internet-hozzáférés is biztosítva lesz. Minden állomásra kerül egy automata újraélesztő készülék (defibrillátor) is, és bár ez egyszerűen kezelhető, használatát a metró dolgozói külön képzés keretein belül sajátíthatják el.

A szerelvény belseje<br>(fotó: Alstom)

A vonalon az Alstom kiépítette az automatikus Urbalis vonatbefolyásoló berendezést, mely a vonatok közlekedését felügyeli, irányítja. Az önműködő rendszerbe a forgalmi vonalirányító is bele tud nyúlni a központi irodából, de a metrókocsikon vezető is szolgálatot teljesít. Persze, hogyha a biztosítóberendezés üzemszerűen működik, neki nincsen túl sok feladata menet közben. A berendezés érzékeli az előtte tartózkodó vonatot, és ha szükséges, emberi beavatkozás nélkül kényszerfékezést alkalmaz, hogy vonatutolérés ne következhessen be.

Az Urbalis a metró sebességét is folyamatosan figyeli, sebességtúllépés esetén a fékek automatikusan működésbe lépnek. A metró reggel hat és este tíz óra között közlekedik, reggel és délután tíz, napközben tizenöt perces követéssel. A biztosítóberendezés kialakítása háromperces követést tesz lehetővé. Ezt valószínűleg ki is fogják használni, ha a teljes hálózaton megindul a forgalom.

A pálya jelentős része magasvasúti jellegű<br>(kép forrása: BMRC)

Mivel a vonal felszíni szakaszai szinte kizárólag emelt pályán vezetnek, két kisiklást gátló megoldást is alkalmaztak az építők. Az egyik a sínek melletti beton vezetőteknő, mely a pályán tartja, illetve megállítja a vonatot, hogyha a kerekek lelépnek a sínről. A második siklást gátló elem maga a pálya menti betonfal, melyet a magas vezetésű szakaszokon végig kiépítettek. A magasvasúti pályát tartó pilléreket száz-százhúsz évre tervezték, tízszázalékos biztonsági túlméretezés mellett, hiszen az erős szél és a hőmérséklet-ingadozás mellett egy esetleges földrengést is el kell viselniük sérülés nélkül.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.