Beluga XL, a még nagyobb fehér delfin
Lezárult a koncepció kialakítása, következhet a részletes tervezés: halad a Beluga XL-program, adja hírül az Airbus.
Az európai gyártó a kilencvenes évek közepe óta használja különleges szállítógépeit. A Beluga (fehér delfin) az Airbus első típusára, az A300-asra alapozott különleges szerkezet, amelynek „trükkje”, hogy a törzs felső része helyett egy hatalmas átmérőjű plusz „buborékot” építenek a gépre, ami igen nagy méretű terhek, leginkább komplett törzs-szekciók illetve szárnyak szállítását teszi lehetővé a 7,1 méteres átmérőjű raktérben.
A gép pilótafülkéjét oly módon süllyesztik le, hogy a rakodás felette történhessen az előre és felfelé nyíló rakodóajtón keresztül, így szükségtelen a farokrészt kinyithatóvá tenni. A hatalmassá növelt törzs viszont erősen leárnyékolja a vezérsíkokat, a hagyományos stabilizátorok nem eléggé hatékonyak, ezért kellett a vízszintes vezérsík végeire egy-egy kisebb függőlegeset szerelni.
Az eredeti Beluga maximális hasznos terhe 47 tonna, a hatótávolsága 40 tonnával 2779 kilométer, 26 tonnával – hiszen egy repülőgéptörzs a nagyságához képest nem is annyira súlyos – már 4632 kilométer.
Ehhez képest a következő Beluga-család törzsátmérője már 8,8 méterre nő, és 53 tonna hasznos teherrel képes négyezer kilométernél hosszabban repülni, hiszen a gép az eredeti Beluga-flottához képest a már jóval modernebb és nagyobb teljesítményű A330-as, annak is a bevált teherszállító változata bázisán alakul, Rolls Royce Trent 700 hajtóművekkel, és gyakorlatilag ugyanazokkal a szerkezeti jellegzetességekkel, mint az A300-600ST, vagyis az eredeti Beluga.
Talán nem véletlen, hogy a Beluga-program fordulópontjáról épp azokban a napokban jelent meg az Airbus közleménye, amikor hivatalosan átadták az alabamai Mobile városában épített új gyártóbázist, pontosabban az amerikai összeszerelőt: nyilván nem véletlenül. Hiszen a Beluga üzemeltetésének épp az a lényege, hogy egy-egy új gép fontos részegységeit az összeszerelés helyszínére szállítsa, vagyis a kínai (Tiencsin) után ez a második olyan Airbus-üzem, ahová Hamburgból és Toulouse-ból kész törzs-szekciókat, farokrészeket és szárnyakat kell szállítani az összeszereléshez.
És mivel Mobile a keskenytörzsű, kisebb méretű A320-as gépcsalád készítésének helyszíne lesz, feltehetően az új Beluga XL ennek a típusnak a részegységeivel leszállás nélkül repítheti a darabokat az óceánon a Toulouse-tól több mint hétezer kilométerre lévő amerikai telephelyre.
Az eredeti öt gépből álló Beluga-flotta mellett az új típus újabb öt géppel gazdagítja az Airbus szállító állományát, a tervek szerint az első ppldány 2019-ben áll szolgálatba.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!